چکیده:
این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و غیر آزمایشی می باشد. روش آماری هم روش تحلیل عاملی است. ابزار جمع آوری اطلاعات هم مصاحبه مستقیم و هدفمند با مربیان است. نتایج نشان داد که مهمترین صلاحیت های حرفه ای مجازی و الکترونیکی مربیان در ایام کرونا به ترتیب عبارت اند از: صلاحیت های فنی شامل: توسعه زیر ساخت ها و تامین سخت افزار و تجهیزات مورد نیاز الکترونیکی، تولید محتوا و برنامه های نرمافزاری و منابع آموزشی الکترونیکی نظری و عملی، تسلط بر کار فنی با اینترنت و شبکه های مختلف مجازی و توجه به موقعیت و زمینه فنی و کاری. صلاحیت های علمی شامل: شناخت مبانی علمی آموزش مجازی، معنی دار کردن یادگیری مجازی برای مهارت آموزان و هنر جویان، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری فناورانه، انگیزش، مشارکت، خلاقیت، نوآوری و توانمندی های عملی مجازی، رشد و توسعه دانش و مهارتهای نظری و عملی کار با فضای مجازی و مهارتهای ارتباطی از راه دور با مهارت آموزان و هنر جویان و توانایی غبله بر موانع موجود آموزش های مجازی و الکترونیکی و بالاخره صلاحیت های تعلیمی شامل: یادگیری مشارکتی و تیمی، راهبرد حل مسئله، عمل گرایی، محیط یادگیری خود راهبر، خودگردان و خود دستیاب مجازی و الکترونیکی.
خلاصه ماشینی:
بايد به اين نکته توجه نمود که در عصر دانش که همه چيز بر مبناي دانش و آگاهي سنجيده مي شود ، روشهاي سنتي تدريس و يادگيري ديگر پاسخگو حجم عظيم تقاضا براي آموزش و يادگيري نيستند و ١ Yildrim ٢ Kelly ٣ Vaillant ٤ Konig, Jager- Biela, Glutsch يادگيري الکترونيکي و مجازي در جامعه اطلاعاتي نظام آموزشي در عصر کرونا مطرح شده است .
بنابراين از يک طرف گسترش و ظهور پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات و از طرف ديگر پذيرش ديدگاه ساختن گرايي ( تحول گرا) در محيط هاي آموزشي و علمي مبتني بر فضاي مجازي فناورانه و يادگيري الکترونيکي عصرحاضر، به نظر مي رسد بررسي صلاحيت هاي آموزش مجازي مطلوب و مورد نظر معلمان در اين محيط بويژه با شيوع ويروس کرونا و تعطيلي حضوري آموزش ها و تاکيد بر آموزش هاي غير حضوري و مجازي، امري ضروري است که اين پژوهش به بررسي اين مسئله در معلمان دوره ابتدايي منطقه موسيان مي پردازد.
١ Robyn ٢ Information & Comunication Technology (ICT) ٣ Virtual Information Society ٤ Competence of Teacher Virtual Education در تعريف عملياتي مفهوم ، فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش مجازي در اين پژوهش بايد گفت : ميزان برنامه هاي نرم افزاري و ابزارهاي سخت افزاري مرتبط با آموزش الکترونيکي مرتبط با تدريس در شبکه شاد که معلمان براي آموزش مجازي استفاده مي کنند.