چکیده:
مقدمه: آزاد اندیشی و استقلال فکری یکی از بن مایه های اصلی بروز خلاقیت است که، سبب شکوفایی استعدادها و تولید ایده های خلاق و نو می گردد. در اصول تربیت اسلامی نیز همواره، بر استقلال فکر و اندیشه آزاد تاکید شده است. بنابراین؛ هدف از انجام این تحقیق مروری بر کارکرد تربیت اسلامی بر آزاد اندیشی و تاثیر آن در خلاقیت می باشد.
روش: جستجوی مقالات از پایگاههای سیویلیکا، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، علم نت صورت گرفته و کلید واژه های اصلی عبارتند از: تربیت اسلامی، آزاد اندیشی، خلاقیت، استقلال فکری، آموزه های دینی. از میان مقالات مورد جستجو52 مقاله مرتبط در سالهای 1384 تا 1400 در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش ها اینگونه بیان می نماید که؛ در تربیت اسلامی، همواره آزاد اندیشی بعنوان یک اصول تربیتی مطرح بوده ولی در محدوده شریعت مورد تاکید می باشد زیرا، بر اساس ماهیت ممکن الخطا بودن انسان، اگر اندیشه در چارچوب قوانین و آموزه های اسلامی قرار نگیرد لغزش پذیری فکر فراوان می گردد.، مکتب تربیتی اسلام افراد را بر آن می دارد تا، از آیین فطرت پیروی نموده و نیازهایشان را دوشادوش تعقل و ایمان ارضاء نمایند. در آموزه های تربیتی اسلام، همواره افراد به اندیشه ورزی و تعقل پیش از هر اقدام و عمل، استقلال فکری، دوری از تقلید بی تفکر و نپذیرفتن سلطه طاغوت، مبارزه با تعصب و تحجر، نفی استبداد و اجبارستیزی توصیه و تشویق شده تا بتوانند در سایه آزادی اندیشه به شناخت صحیحی از اهداف، امکانات، توانایی ها، استعدادها و محدودیت های خود رسیده و با حالتی انعطاف پذیر و در عین حال معناگرایانه نسبت جهان هستی، در هر لحظه بهترین واکنش را نشان داده و با خلاقیت خود شیوه های نوین بهتر زیستن را خلق نمایند.
نتیجه گیری:
اسلام در کارکرد تربیتی خود ، آزاد اندیشی را به معنای داشتن حُرّیتِ تعقل، استقلال فکری و نفی استبداد دانسته و همواره افراد را به تعقل پیش از عمل با؛ تفکری آزاد و برخاسته از فطرت، و در محدوده شریعت توصیه می نماید تا انسانها بتوانند در شناختی صحیح و معناگرایانه از خود و جهان هستی، در هر لحظه و هر شرایطی، خلاقیت خویش را بکار گرفته و بهنرین شیوه زیستن را برای رسیدن به اهداف متعالی زندگی خویش خلق نمایند.