چکیده:
هدف: تحلیل کاربست نظریههای کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبانشناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفتها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور فراوانی کارگفتها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته است. روش شناسی: در این پژوهش از روش کیفی (مصاحبه) استفاده شده بدین منظور، ۴۰ مصاحبه از چهار نفر از مربیان و 20 بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران گردآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل کارگفت جان. آر. سرل (1975) استفاده شد. پنج سطح از مدل کارگفت سرل عبارتند از: اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی. برای اطمینان از اعتبار و پایایی داده ها, مصاحبهها هم از تیمهای برنده و هم بازنده به عمل آمد. یافتهها: نتایج نشان داد که کارگفتهای اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشتر در گفتگوهای بین مربیان و بازیکنان استفاده میشود، همچنین کارگفتهای تعهدی و اعلامی کمترین کاربرد را داشتند. از سوی دیگر، نتایج حاصل از تحلیلها در مسابقات منتج به برد و باخت تیمها، تفاوت داشتند. نتیجهگیری: نتایج از میزان بسامد بالای کارگفتها و اهمیت و تاثیر بسزای آنها در بافت ورزشی حکایت میکند. از سویی دیگر مشخص گردید که روابط نزدیک بین مربیان و بازیکنان تا چه حد میتواند با استفاده از هر یک از کارگفتهای اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی در موقعیتهای مختلف و گفت و گوهای قبل از مسابقات و بعد از مسابقات، در موفقیت و ناکامی آنها موثر باشد.
Objective: The application analysis is a new thematic language theory. The present study was conducted in the linguistic hospitalization and relying on the theory of "speech act", investigating the role of various types of speech acts in speech interactions in sports tissue between coaches and football players in Iran. For this purpose, the frequency of the said work has been investigated among Iranian football coaches and their players. Methodology: To this end, the researcher collected 40 interviews of four Iranian football coaches (C1, C2, C3 and C4) and 20 Iranian football players. Searle’s (1976) speech acts model was used to analyze the data. Five classes of Searle’s speech act model are: Commissives, Directives, Expressives, Declarative, and assertive. To ensure a higher level of quality and reliability, the same number of utterances chosen from both losing games and winning games. Results: Then, after selecting and counting all speech acts in their speech, the results obtained by statistical analysis showed that assertive, expressive and directive were respectively the most frequently used speech acts and commissive and declarative were the least used speech acts in the case of both coaches and football players. Conclusion: On the other hand, losing matches and winning matches yielded different results. Finally, the findings generally indicate that how close relations between coaches and players would be practically possible by using some speech acts given and taken between them in different contexts and situations.