خلاصه ماشینی:
"این منطقی است که بپنداریم اگر کودک،مخاطب تئاترهای خوب باشد به احتمال زیاد در آینده به یک مخاطب بزرگسال تئاتر بدل میشود،اما سندی عینی که چنین چیزی را ثابت کند وجود ندارد.
اگر تئاتر«خوب»کودک باعث میشود که افراد در سن بزرگسالی به دیدن تئاتر بروند،آیا تئاتر«بد»کودک موجب اجتناب آنان نمیشود؟ برای آنکه بتوان این فرضیه را مطابق آزمونهای برنامهریزی شدهء علمی- اجتماعی سنجید،لازم است به دو گروه همسان از کودکان چند اثر نمایشی نشان داده شود،بهطوری که گروهی تئاتر«خوب»ببینند و گروهی دیگر شاهد تئاتر«بد»باشند و ارزش این آثار را نیز هیاتی از متخصصان فرهیخته تعیین کنند.
مثلا چند نفر از آنها از تئاترهای آموزشی پشتیبانی مالی کردهاند یا اینکه چه تعداد از این افراد عملا وارد حوزهء تولید تئاتر شدهاند؟برای تکمیل چنین آزمونی گروه سومی نیز لازم است؛گروهی که در طول دوران کودکی هیچ تئاتری ندیده باشند.
نمایشی که در آن شخصیت اصلی چنین معضلی را رفع کند،در این سن بحرانی میتواند تقریبا برای همهء کودکان نوعی سرزندگی و نشاط روانی فراهم آورد،البته اگر سطح سنی مخاطب دقیقا با سطح بحران مورد بررسی همخوانی داشته باشد.
معمولا تئاتر میتواند برای کودک لذت،فرصت مشارکت خلاق،امکان یادگیری و مجال رشد روانی و سلامت هوشی فراهم کند،اما باوجود داشتن این منافع باز هم ممکن است که منجر به یک سنت هنری نشود.
ارزشمندی برای جامعه آخرین علت وجودی تئاتر کودک به شدت،باب میل سیاستمداران و سوداگران است و میتواند بهعنوان یک ارزش در کنار معیارهایی که باعث پیشرفت هنرها و پرورش کودکان میشود،و یا حتی جدا از آنها نیز قرار داده شود."