چکیده:
هدف: این پژوهش تحت عنوان «تحلیل تربیتی مختصات معرفت درحکمت متعالیه» با تأکید برتوانمندی و قابلیت ویژۀ مکتب فلسفی صدرالمتألهین در راستای تولید الگوی تربیتی تعالی بخش، به تبیین معرفت شناختی حکمت متعالیه به عنوان مبانی نظام تربیتی مترقی و استنباط دلالت های تربیتی آن با رویکردی تربیتی پرداخته است.
مواد و روش ها: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش و ترسیم تربیتی هندسه و نظام معرفت شناسی صدرا، ابتداء عمده ی مسائل اساسی معرفت شناسی حکمت متعالیه توصیف و تبیین شده، سپس برمبنای مباحث معرفت شناسی همچون هویت ومراتب علم، طبقه بندی علوم، منابع وابزارمعرفت، فرایند ومکانیسم تحصیل معرفت، حدود وقلمروعلم وغایت معرفت؛ دلالت های تربیتی ارائه شده است.
یافته ها: یادگیری و تربیت دراین پژوهش مبتنی برنگاه تجردی صدرا به علم و نظریه ی اتحاد عاقل ومعقول و وجود ذهنی، به عنوان فرایندی که بین یادگیرنده ی فعال و آن چه آموخته شده یگانگی ایجاد می کند، معرفی شده است.
نتیجه گیری: در ادامه ی پژوهش از گستره ی وسیع و جامع معرفت شناسی صدرا وسعت معرفت، لزوم تعمیق دانایی، تولید علم و راه خروج از بن بست های یادگیری وتربیت عقیم به سوی یادگیری پویا ومولدی که منتهی به تحقق غایت ایمانی معرفت می شود، استنباط شده است.
Purpose: This study entitled "Educational analysis of the characteristics of knowledge in transcendent wisdom" with emphasis on the special ability of Sadr al-Muta'allehin philosophical school in order to produce a transcendent educational model, to explain the epistemology of transcendent wisdom as the foundations of a progressive educational system and infer its educational implications Has taken an educational approach.
Materials and Methods: In order to achieve the goals of research and educational drawing of Sadra's geometry and epistemological system, first the main issues of epistemology of transcendent wisdom are described and explained, then based on epistemological topics such as identity and levels of science, classification of sciences, sources And the means of knowledge, the process and mechanism of acquiring knowledge, the limits and realm of knowledge and the end of knowledge; Educational implications are provided.
Findings: Learning and training In this research based on Sadra's abstract view of science and the theory of rational unity and mental existence, has been introduced as a process that creates unity between the active learner and what has been learned.
Conclusion: In the continuation of the research from the wide and comprehensive range of Sadra epistemology, the breadth of knowledge, the need to deepen knowledge, the production of knowledge and the way out of barren learning and training deadlocks towards dynamic and productive learning that leads to the realization of faith's knowledge. Inferred.