چکیده:
تغییرات مثبت در نگهداشت وجه نقد منجر به افزایش اندوخته نقدی شرکت میشود که این موضوع میتواند منجر به افزایش تغییرات مثبت در اعتبار تجاری (افزایش اعتبار تجاری) گردد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین اعتبار تجاری، نگهداشت وجه نقد و رقابت بازار محصول در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیون خطی چندگانه براساس داده های تابلویی دارای الگوی اثرات ثابت استفاده گردیده است. نتیجه بررسی 140 شرکت (980 مشاهده) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1393 تا 1399 حاکی از آن است که بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در شرکتهایی که تغییرات در نگهداشت وجه نقد بیشتر بوده است، سطح تغییر در اعتبار تجاری نیز بالاتر بوده است. یافته های پژوهش نشان داد که قدرت مالی اثر مثبتی بر رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که قدرت مالی بالاتری داشته اند، رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری تقویت میشود. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که قدرت بازار، تاثیر مثبتی بر رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری دارد. به عبارت دیگر، در شرکتهایی که قدرت بازار بیشتری داشته اند، رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری تشدید میشود. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه تاثیر مثبتی بر رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری دارد؛ یعنی، در شرکتهایی که مخارج تحقیق و توسعه وجود داشته است، رابطه بین تغییر در نگهداشت وجه نقد و تغییر در اعتبار تجاری تقویت میشود.
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر، خلاقيت و نوآوري به مثابه مهمترين سلاح پيشرفت علمي و اقتصادي کشورهاي توسعه يافته ، ميتواند موجب افزايش اشتغال زايي، افزايش کارايي، توسعه اقتصادي و ارتقاي رفاه اجتماعي در جوامع در حال توسعه شود (حبيب و 1 Jiang and Lie 2 Dittmar and Mahrt-Smith 3 Al-Najjar and Belghitar 4 Redistribution view of trade credit 5 Meltzer 6 Cash reserve 7 Garcia-Appendini and Montoriol-Garriga 8 Bolton and Scharfstein 9 Frésard 10 Fabbri and Klapper 11 Murfin and Njoroge 12 Zhang 34 حسن ١، ٢٠١٧).
همچنين ، شرکت هايي که داراي وابستگي مالي خارجي کمتري هستند، از قدرت مالي 1 Habib and Hasan 2 Redistribution view of trade credit 3 Cash reserve 4 Markarian and Santaló 35 بالاتر و اندوخته نقدي بيشتر برخوردار هستند.
با توجه به سطح معناداري کمتر از ٥ درصد (٠/٠٠٨ > ٠/٠٥)، فرضيه چهارم پژوهش تاييد ميشود و با توجه به علامت مثبت ضريب به دست آمده ، ميتوان استدلال کرد که فرضيه دوم در جهت مثبت تاييد ميشود و در واقع ميتوان گفت که سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه ، رابطه بين تغيير در نگهداشت وجه نقد و تغيير در اعتبار تجاري را تقويت ميکند نتايج اين فرضيه نيز با نتايج حاصل شده از پژوهش ژانگ (٢٠٢٠) مطابقت دارد.
Trade credit, cash holdings, and product market competition, The Quarterly Review of Economics and Finance 14 (3) 1–15.