چکیده:
هدف :هدف از انجام این پژوهش ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 دانشآموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانشآموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 97-1398 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس تکمتغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر، این نتیجه به دست آمد که برنامه ABA بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود که معلمان اوتیسم از این برنامه برای این گروه کودکان استفاده کنند.
Objective: This study aimed to develop and validate an educational program based on applied behavior analysis and evaluate the program's effectiveness on the social skills of children with a high-performance autism diagnosis. Method: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design, along with a control group. Twenty-four male students with high-functioning autism spectrum disorder were selected from among the special-needs students of Ziafat Boys' Elementary School in Shahriar district during the 2018-2019 academic year via available sampling method. Thane they were randomly assigned into intervention and control groups. The subjects were exposed to applied behavior analysis training during 60 sessions. Bellini's Autism Social Skills Questionnaire was adopted to collect the required data. Result: The findings of the univariate analysis of covariance revealed that the functional behavior analysis program improved the social skills of children with autism spectrum disorder at a significant level of 0.001. Conclusion: Based on the findings the present study, the ABA program is highly effective in improving the social skills of children with autism; so it is recommended that teachers use this program for this group of children.