چکیده:
هدف: طراحی الگوی ارزیابی حوزه های برگزاری آزمون سراسری
روش پژوهش: بر اساس هدف پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس فرآیند جمع آوری داده و اطلاعات
مورد نیاز، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش تمامی حوزه های برگزاری آزمون سراسری در سال
١٣٩٦ به تعداد ٤٧٨ حوزه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهبندی شده با تخصیص متناسب از هر
استان سعی شد نمونه مناسب از زیر حوزه های هر استان شامل آموزش و پرورش و دانشگاهها و موسسات
آموزش عالی، انتخاب شود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.که پایایی از طریق
٠ و روایی آن براساس بررسی خبرگان تایید شد. بر این اساس ، دادهها از هر یک از زیر / آلفای کرونباخ ٨٤
جامعه ها شامل دستاندرکاران برگزاری آزمون سراسری در سال ١٣٩٦ متشکل از نمایندگان تام الاختیار ( ١٥٧ نفر)، مسولین حفاظت آزمون ( ٦١ نفر) ( و دستیاران ایشان ٨ نفر) جمعا ٢٢٦ نفر بود، جمع آوری گردید.
برای تجزیه و تحلیل داده ها به تناسب موضوع از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: بر اساس بررسی دانش و تجربیات ملی ابتدا مولفههای ارزشیابی جامع حوزههای اجرای آزمون
احصاء شد. سپس وضعیت عوامل از دیدگاه زیرجامعههای پژوهش بررسی و اهمیت و اولویت آنها مشخص
شد. در نهایت چهارچوب ارزیابی حوزه های برگزاری ترسیم و ارائه شده است.
نتیجهگیری: در نهایت تمامی فعالیتهای پراکندهای که برای ارزیابی اجرای و حوزه های اجرایی انجام
میشود منسجم و خروجی آن در قالب یک گزارش کار برای مبنای ارزشگذاری و اعتبارسنجی حوزههای
اجرا و مبنای برنامه ریزی و حوزه سازی در سال بعد و در زمینه انتخاب حوزه ها قرار خواهد گرفت.
Objective: Designing the evaluation model for the fields of holding the national exam
Methods: Based on the purpose of the research, it was applied and based on the data
collection process and the required information, it was a descriptive survey. The research
population of all the areas of holding the national exam in 2016 was 478 areas, which
was classified by random sampling method with appropriate allocation from each
province, a suitable sample was tried from the sub-areas of each province, including
education, universities and institutions. Choose higher education. A researcher-made
questionnaire was used to collect data. Its reliability was confirmed through Cronbach's
alpha of 0.84, and its validity was confirmed based on experts' review. Based on this, the
data from each of the sub-communities, including those involved in the organization of
the national exam in 2016, consisting of full-time representatives (157 people), those in
charge of protecting the exam (61 people) (and their assistants 8 people), totaled 226
people. Was collected. Descriptive and inferential statistical methods have been used to
analyze the data according to the topic.
Results: Based on the review of national knowledge and experiences, the components of
the comprehensive evaluation of the test implementation areas were first calculated.
Then, the status of the factors from the perspective of the research sub-communities was
investigated and their importance and priority were determined. Finally, the evaluation
framework of the holding areas has been drawn and presented.
Conclusion: Finally, all the scattered activities that are carried out to evaluate the
implementation and implementation areas are coherent and its output is in the form of a
work report for the basis of valuation and validation of the implementation areas and the
basis for planning and area-building in the next year and It will be placed in the field of
choosing areas.
خلاصه ماشینی:
٨-هدايت و راهنمايي متقاضي - نصب تابلوهاي راهنما - وجود تابلو راهنما براي هدايت مراجعه کنندگان به باجه رفع نقص - تهيه نوشت افزار (مداد- تراش - پاک کن ) براي رفع نيازمنديهاي متقاضيان ٩-تسهيلات حمايتي - تدارک وسايل پذيرايي متقاضيان - در نظر گرفتن محلي براي تحويل وسايل متقاضيان - پيش بيني تمهيدات حضور پزشک ، واحد اورژانس و تأسيسات ١-تعامــل بــا عوامــل بيرونــي - همــاهنگي بــا ســازمان ســنجش بــراي اســتفاده از کيســه تســت جــامع (شــامل دفترچــه و آزمون پاسخنامه هاي سفيد) و تکميل صورتجلسه مربوطه ٢-١-اصول اجرايي - اجراي دقيق و به موقع آزمون - تکميل صورتجلسات مربوط به متقاضيان غائب - نظارت بر حضور به موقع دسـت انـدرکاران اجرايـي در محـل برگـزاري آزمـون (حـداقل يـک ساعت و نيم قبل از آزمون ) - توزيع فرم نظرخواهي، دفترچه سؤال و پاسخنامه توسط رابط از مخزن - توزيع بسته هاي امتحاني توسط رابط - جمع آوري کارتهاي ورود به جلسه توسط مسئول تطبيق عکس - خارج نشدن متقاضي تـا پـس از اعـلام پايـان آزمـون از بلنـدگو ( يـا مطـابق بـا دسـتورالعمل اجرايي آزمون در خصوص خروج داوطلبان ) ٢-مديريت حوزه (عوامل انساني) - عدم غيبت عوامل اجرايي و در صورت غيبت اطلاع رساني به مدير حوزه - پرکردن پاسخنامه با مداد سياه نرم پررنگ - بازشدن درب اصلي در ساعت مقرر - رعايت زمانبندي اجراي آزمون توسط متقاضيان - همکاري و تعامل نماينده حفاظت با نماينده اعزامي - عدم توزيع دفترچه عمومي و اختصاصي با هم - عدم پاسخگويي به سوالات شخصي متقاضيان ٢-٢-عوامل اجرايي - حضور به موقع عوامل اجرايي در حوزه - الصاق کارت شناسايي بر روي سينه توسط عوامل اجرايي - حضور فيزيکي نماينده تام الاختيار در انجام مراحل آزمون - جمع آوري کليه وسايل بعد از اتمام هر مرحله اجرا - مشخص بودن محل استقرار مسئول و ناظر آزمون ٣-سازماندهي حوزه (عوامل - مشخص بودن محل مناسب خدمات پشتيباني با امکانات لازم فيزيکي) - جمع آوري کليه وسايل بعد از اتمام هر مرحله اجرا - برگرداندن چيدمان محل آزمون به حالت اوليه - مشخص بودن محل استقرار مسئول و ناظر آزمون - مشخص بودن محل مناسب خدمات پشتيباني با امکانات لازم ٤-تأمين ملزومات و تجهيزات - اطلاع رساني ملزومات آزمون به داوطلبان - تمهيدات ارائه وسايل نوشتاري و ضروري به داوطلبان ٥-١-نيازهاي عمومي متقاضيان ٥-محيط مناسب فيزيکي - تنظيم وسايل گرمايشي و سرمايشي - تنظيم و نظارت بر روشنايي و نور حوزه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، سال ١٢، شماره ٣٧، ص .