چکیده:
زمینه: در عصر جدید انقلاب رسانهها، شناخت عوامل تاثیرگذار بر مولفههای اخلاقی امری اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه شش تهران انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه آموزگاران منطقه 6 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 270 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 159 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای؛ پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای MLS و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار استنباطی از آزمون آماری رگرسیون خطی همزمان استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مولفههای سواد رسانهای با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0> p) و همچنین بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0> p). نتایج نشان میدهد که با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی میتوان اخلاق حرفهای آموزگاران را پیش بینی کرد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت با افزایش سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی معلمان، اخلاق حرفهای آنان افزایش مییابد و یکی از مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت که امروز ضعف آن محسوس میباشد، مرتفع میگردد.
Background: In the new era of media revolution, it is inevitable to know the factors affecting the moral components. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between media literacy and information literacy with the professional ethics of teachers in the sixth district of Tehran.
Method: The current research method is descriptive-correlation. The statistical population of the research is 270 people of all teachers of district 6 of Tehran in 2017-2018. The random sampling method was simple, and the sample size was determined according to the Kerejesi and Morgan table of 159 people. The main tools used in this research are three standard professional ethics questionnaires; MLS media literacy standard questionnaire and information literacy standard questionnaire. Simultaneous linear regression statistical test was used to analyze the research data at the level of inferential statistics.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between the components of media literacy and teachers' professional ethics (p0.05). The results show that the professional ethics of teachers can be predicted with media literacy and information literacy.
Conclusion: According to the findings, it can be said that by increasing the media literacy and information literacy of teachers, their professional ethics will increase and one of the important issues of the education system, which is currently weak, will be solved.
خلاصه ماشینی:
نتایج ضریب همبستگی چند گانه نشان میدهد که بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 شهر تهران رابطه مستقیم و معناداری (01/0>p، 654/0=r) وجود دارد.
همچنین ضریب تعیین R2 که بیانگر درصد تغییرات تعیین شده از تغییرات متغیر وابسته (ملاک) توسط متغیر مستقل (پیش بین) است، نشان میدهد که 8/42 درصد واریانس اخلاق حرفهای آموزگاران مربوط به سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی و 2/57 درصد به عواملی، خارج از مدل مذکور مربوط میشود.
فرضیه فرعی اول پژوهش: بین سواد رسانهای با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان میدهد که بین مولفههای سواد رسانهای با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معناداری (01/0>p، 282/0=r) وجود دارد.
فرضیه دوم فرعی پژوهش: بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان میدهد که بین مولفههای سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معناداری (05/0>p، 314/0 =r) وجود دارد.
نتایج نشان داد بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
بهصورت جزئی نتایج نشان داد بین سواد رسانهای با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 تهران رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه 6 تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
همچنین نتایج نشان میدهد که با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی میتوان اخلاق حرفهای آموزگاران را پیش بینی کرد.