چکیده:
هدف این مقاله تحلیل دیدگاهها و تجربیات کارکنان گیک در بخش اقتصاد اشتراکگذاری در اکوسیستم سکویی ایران است. به عبارت دیگر، این مقاله قصد دارد تا نویدها و مخاطراتی را که اشتغال برای یک سکوی درخواست سفر برخط در ایران-اسنپ-دارد مطالعه کند. توسعه فزاینده سکوهای فعالیت مجازی که در قالب اقتصاد اشتراکگذاری به مشتریان خدمات ارائه میکنند به طور فزاینده در حال افزایش است. این سکوها نقشی اساسی در توسعه کارآفرینی دیجیتال-واسط دارند اما چالشهایی را نیز به وجود آوردهاند. برای مثال، در بخش حمل و نقل، چالشهایی بین رانندگان شرکتهای سنتی تاکسیرانی و شرکتهای سکویی ایجاد شده است که عدم بهروزرسانی مقررات مرتبط سبب شده تا این منازعه همچنان ادامه داشته باشد. در این مقاله از طریق تحلیل انتقادی سکوی فعالیت مجازی اسنپ و نیز مصاحبه با رانندگان آن تلاش شده است تا برخی از نویدها و چالشهای اشتغال برای کارکنان آن تحلیل شود. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که گرچه اشتغال به عنوان گیگ برخی نویدها همانند انعطافپذیری شغلی و تسهیلگری اشتغال را در پی دارد اما طرف دیگر ناامنی شغلی مهمترین چالش برای رانندگان اسنپ است. بنابراین، پیشنهاد میشود تا با بهروزرسانی قوانین کار، زمینه برای یک «اقتصاد اشتراکگذاری منصفانهتر» مبتنی بر ملاحظات بومی در ایران فراهم شود
The aim of this paper is to study the opinions and experiences of gig workers that are working in sharing economy sector in the Iranian platform ecosystem. In other words, the paper intends to analyze the promises and challenges of working for an online ride-hailing service-Snapp-in Iran. Platforms, that provide services to customers in terms of sharing economy, are developing increasingly. The platforms play a key role in the development of digitally-mediated entrepreneurship and result in some challenges. In urban transportation, we encounter some conflicts between traditional taxi drivers and platform businesses that lack updated regulations resulted in continuing conflicts. The author of the present paper has tried to discuss some promises and challenges for Snapp drives using critical analysis and interview method. The Findings showed that although working as a gig worker contains some promises as occupational flexibility and facilitating employment, but also occupational insecurity is the most important concern for its drivers. So, it is suggested that updating working regulations could lead to a “fairer sharing economy” based on local implications.
خلاصه ماشینی:
به بيان ديگر، گرچه شرکت هايي همانند اوبر٤- بزرگترين سکوي مجازي اشتراکگذاري سفر در جهان - به دليل طبقه بندي کارکنان خود به عنوان مقاطعه کاران مستقل و نه کارمند، مورد انتقاد قرار گرفته اند که سبب محروميت آنها از حقوقي از قبيل حداقل دستمزد، امکان برخورداري از تعطيلات همراه با دريافت دستمزد و امکان درخواست مرخصي شده است اما از طرف ديگر مديران اين نوع سکوهاي فعاليت مجازي اعتقاد دارند قانون گذاران بايد نويدها، فرصت ها و ارزش کار مستقل را درک کنند و انعطاف پذيري شغلي و کنترل اين افراد بر کار، کارفرما و زمان کار بايد ارج نهاده شود (چي ٥، ٢٠٢١).
با وجود برخي مزيت هاي اقتصاد گيگ براي هر دو طرف ، از جمله اينکه کارفرمايان ميتوانند تصميم بگيرند چه موقع و چگونه کارکناني را که ميخواهند به خدمت بگيرند و نيز اينکه کارکنان شاغل در اين بخش از اقتصاد ميتوانند تصميم بگيرند چه کاري را، چگونه ، چه وقت ، در کجا و براي چه کساني انجام دهند؛ اما از برخي سويه هاي تاريکِ اين نوع کسب وکار که مبتني بر توسعۀ اينترنت و سکوهاي فعاليت مجازي فراگيرشده است ، نبايد غفلت کرد.
Airbnb 10 Gig economy 11 Graham 12 Woodcock 13 Apps 14 OECD 15 Van Dijck 16 Marr 17 .
Apple 25 Jordan 26 Gig workers 27Freelancer 28 Yaraghi 29 Ravi 30 Clarke 31 Braun 32 Longley 33 Kessler 34https://snapp.
ir/drivers#docs 35 Stewart 36 Stanford 37 Zuboff 38 Ball 39 Wood 40 .