چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه فرزند پروری سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی پرداخته شد. برای این منظور نمونهای به حجم 30 نفر، ازکل دانشجویان (1807) با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید وبرای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای شیوههای فرزند پروری دایانا بامریند (1974) و خلاقیت عابدی (2002) استفاده شده است. به منظورتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین شیوههای فرزندپروری والدین سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
The present study aimed to investigate the relationship between parenting styles and creativity of sixth grade female students. A research sample consisted of 30 students was selected out of all students (1807) using the accessible sampling method. The parenting style questionnaire by Diana Baumrind (1974) and the creativity scale by Abedi (2002) were used to collect information. The Pearson correlation coefficient was used to analyze the data. According to the findings, there was a positive and significant relationship between permissive parenting style and the creativity of 6th grade female students.
خلاصه ماشینی:
تعیین رابطه بین شیوه فرزند پروری سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی The relationship between permissive parenting style and the creativity of sixth grade female students نیروانا علی محمدی * کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ملایر، واحد ملایر، ملایر، ایران.
برای این منظور نمونهای به حجم 30 نفر، ازکل دانشجویان (1807) با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید وبرای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای شیوههای فرزند پروری دایانا بامریند (1974) و خلاقیت عابدی (2002) استفاده شده است.
به منظورتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین شیوههای فرزندپروری والدین سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
استاین مطالعات انجام شده درباره ویژگیهای افراد آفریننده را مود بررسی قرار داده و برای آنان ویژگیهای زیر را یافته است: ( انگیزه پیشرفت سطح بالا ( کنجکاوی فروان ( علاقمندی زیاد به نظم و ترتیب در کارها ( قدرت ابراز وجود خود کفایی ( شخصیت غیر متعارف، غیر رسمی، و کامروا ( پشتکار و انضباط در کارها ( استقلال ( طرز فکر انتقادی ( انگیزههای زیاد و دانش وسیع ( اشتیاق و احساس سرشار (زیبا پسندی و علاقهمندی به آثار هنری ( علاقه کم به روابط اجتماعی و حساسیت زیاد نسبت به مسائل اجتماعی (تفکر شهودی ( قدرت تاثیرگذاری بر دیگران عوامل موثر بر خلاقیت دانش: ازنظراستنبرگ، اوهاراولوبارت دانش نقش مهمیدر خلاقیت دارد.
تحقیقات انجام شده در پژوهشی امیری و همکاران (1393)که با هدف بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری والدین با خلاقیت دانشآموزان پرداختندو عمدهترین نتایج تحقیق مبین عدم ارتباط سبک فرزندپروری آزادگذاری با خلاقیت و ارتباط مثبت معنادار سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با خلاقیت است.