چکیده:
اهمیت موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری در سالیان اخیر موردتوجه محققان و فعالان این صنعت در دنیا قرار گرفته و پژوهشهای متعددی دراینرابطه انجام شده است. باوجوداینکه پژوهشگران در تحقیقات مختلف به ابعاد و اثرات مسئولیتپذیری اجتماعی پرداختهاند، اما تاکنون این عوامل در قالب مدلی مدون تبیین نشده است. لذا در تحقیق حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند، پژوهشهای مرتبط از پایگاههای نمایهسازی استخراج گردید و برای تحلیل کیفی یافتهها از روش کدگذاری باز با استفاده از نرم افزار Maxqda استفاده شد. در ادامه و با طی مراحل روش فراترکیب ضمن شناسایی شرایط علّی، مداخلهگر و زمینهای تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری اجتماعی هتلها، راهبردها و اقداماتی در زمینه ارتقاء سطح مسئولیتپذیری کارکنان، بازاریابی سبز، مدیریت سبز، صرفه جویی، توسعه مشارکت اجتماعی و غیره شناسایی شدند. همچنین بهبود رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد هتل و افزایش سطح رفاه اجتماعی، برندسازی و پایداری هتل به عنوان پیامدهای پیاده سازی این راهبردها مشخص گردید.
In recent years, the importance of social responsibility in hotel industry has been considered by researchers and activists all over the world and several studies have been conducted on this subject. Although researchers have studied the dimensions and effects of social responsibility in various researches, but the factors originating the industry’s social responsibility have not been demonstrated in a model so far. In this study, we used a systematic review in order to extract related researches from indexing databases. Then, we went on to analyze data through open coding applying Maxqda software. In next step we used meta-synthesis approach to identify the causal, intervening and contextual conditions and strategies of implementing social responsibility in hotels, such as improving the level of employee responsibility, green marketing, green management, saving, social participation.. Beside these factors, improving stakeholder satisfaction, improving hotel performance and increasing the level of social welfare, branding and sustainability of the hotel were recognized as the consequences of implementing these strategies.
خلاصه ماشینی:
بعلاوه از جمله دلايل اهميت موضوع براي مطالعه بيشتر ميتوان از جهت نظـري بـه جديد بودن اين مفهوم در ادبيات علمي مديريت هتلـداري کشـور اشـاره کـرد و از نظـر عملياتي نيز نتايج حاصل از پيـاده سـازي مـدل مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي در صـنعت هتلداري ميتواند به ارتقاي سطح مشارکت هتـل هـا در توسـعه پايـدار جامعـه و بهبـود عملکرد اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطيشان منجر شود.
از نظر عملياتي نيز وجود برخي چالش ها مانند رشد جمعيت ، تغييرات اقليمي و نبود يک تعريف يا دستورالعمل واحد براي اجـراي مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي در هتـل هـا، پياده سازي اين مهم را در صنعت هتلداري (به ويژه در هتل هاي بزرگ ) با مشـکل مواجـه ساخته است (٢٠١٤ ,Focken &Cherapanukorn ;٢٠٢٠ ,Borbon).
Okumus, Köseoglu, Chan, Hon & Avci 41.
Bibi, Khan, Hayat, Panniello, Alam & Farid 46.
102749 1 ISO 2-Abaeian,Khong,KyidYeoh&McCabe 3 Moyeen,Kamal&Yousuf 4 Erwin, rotherson & ummers 5 And 6 Or 7 Summers t l.
8 Maxqda 9 Ng&Tavitiyaman 10 Smith&Ong 11 Hu, iu&Qu 12 Calveras 13 Holcomb,Upchurch&Okumus 14 Line,Hanks &Zhang 15 Sánchez-Fernández,Vaca-Acosta,&Vargas-Sánchez 16 Berezan,Millar&Raab 17 Ketschau 18 Baicu,Oehler-Sincai, tate&Popescu 19 Wang,Hu&Zhang 20 Tsai,Hsu,Chen,Lin&Chen 21 Yılmaz&Yılmaz 22 Gonzalez-Rodriguez, Martin-Samper,Koseoglu&Okumus 23 Abaeian t l.
24 Alrousan,Bader&Abuamoud 25 Dewi,Mataram& iwantara 26 Cherapanukorn& ocken 27 Rhou& ingal 28 Font&Lynes 29 Suárez-Serrano 30 Kucukusta, Mak&Chan 31 Chen t l.
33 Mohammed&Rashid 34 Martínez&Nishiyama 35 Chan,Hon, han&Okumus 36 Cech, ndrichovska &Neubauer 37 Henderson 38 Akbari.
,Nazarian, oroudi, eyyedAmiri&Ezatabadipoor 39 Wiastuti 40 Okumus,Köseoglu,Chan,Hon&Avci 41 AlSuwaidi, Eid&Agag 42 Zhao&Zhou 43 Bavik 44 Bu t l.
45 Bibi,Khan,Hayat, anniello,Alam& arid 46 Nord 47 Font,Walmsley, ogotti, McCombes&Häusler 48 Mohamed adom,Quoquab,Mohammad&Hussin 49 Jiang&Kim 50 Xiao,Yoonjoung&Lee 51 Verma, handra&Kumar 52 Hui-Wen huah, ujanto, ulistiawan &Cheng-XiAw 53 Liu,Wong, hi, Chu&Brock