چکیده:
زمینه و هدف: یکی از شکایت ها و دلایل مراجعه خانواده ها و اطرافیان کودکان پیشدبستانی به مراکز مشاوره و رواندرمانی، مشکلات مرتبط با رفتارهای پرخاشگرانه و بیتوجهی و عدم تمرکز آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجانمدار بر مؤلفههای هوش کلامی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیشدبستانی دختر 4 تا 6 ساله شهر کرمان در سال 1397 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل 50 کودک از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. به کودکان گروه آزمایش ده جلسه آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت مداخله ای دریافت نکرد. دو گروه قبل و بعد از فرایند آموزش به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1998) و ویرایش چهارم مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (2012) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مؤلفههای هوش کلامی (20/21= F) و پرخاشگری (33/98= F) کودکان پیش دبستانی در سطح 0/01P تأثیر دارد. نتایج اندازه اثر نشان داد راهبردهای هیجان مدار 43 درصد بر مؤلفههای هوش کلامی و 51 درصد بر پرخاشگری کودکان تأثیر داشتند.
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجانمدار به دلیل تأکید بر هیجانات پایه به عنوان افزایش دهنده مؤلفههای هوش کلامی و به دنبال آن تسهیل کننده یادگیری و عاملی مؤثر در کاهش پرخاشگری و مشکلات دانش آموزان پرخاشگر است.
Background and Purpose: One of the main reasons for families of preschool children to go to counseling and psychotherapy centers is problems related to their children’s aggressive and inattentive behaviors and lack of concentration. The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching strategies based on emotion-focused therapy on components of verbal intelligence and aggression in preschool children.
Method: The method of this research was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of the study consisted of all 4 to 6-year-old preschool children in Kerman in 2018. The research sample consisted of 50 children from the statistical population who were selected by convenience sampling method. Then they were randomly divided into the experimental and control groups (25 people in each group). The children in the experimental group received emotion-based treatment strategies for ten sessions while the control group underwent no intervention. The two groups answered the Buss-Perry Aggression Questionnaire (1998) and the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV; 2012) before and after the training process. Data were analyzed using descriptive statistics (Mean and standard deviation) and analysis of covariance.
Results: The results showed that teaching strategies based on emotion-focused treatment has a significant effect on components of verbal intelligence (F=21.20) and aggression (F=23.98) in preschool children (P
Conclusion: Teaching strategies based on emotion-focused therapy due to the emphasis on basic emotions as an enhancer of components of verbal intelligence facilitates learning and is an effective factor in reducing aggression and problems of aggressive students.