چکیده:
رقابت همکارانه در گردشگری یک راهبرد مثبت است که میتواند فرصتهایی را برای مقاصد بزرگ و کوچک ایجاد کند که در نهایت به توسعه مقاصد گردشگری منجر گردد. عمدهترین دلیل همکاری با رقبا در بین سازمانهای گردشگری دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با ادغام منابع یا توانایی، به اشتراک گذاری دانش گردشگری در مکانهای مشترک است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محرکهای راهبرد رقابت همکارانه در کنسرسیوم مثلث گردشگری ایران انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش را 20 نفر از کارشناسان عضو در کنسرسیوم مثلث طلایی ایران تشکیل داده است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بر اساس مقادیر D+R محرک "اهداف مورد انتظار" و "منابع و قابلیتها" به ترتیب با مقدار 4. 19 و 4. 08 به عنوان با اهمیتترین محرک در شکلگیری راهبرد رقابت همکارانه شناخته شده است. با توجه به مقادیر D-R تاثیرپذیرترین محرک را میتوان "تقاضای تکنولوژیکی" با مقدار -1. 13 دانست. با توجه به نتایج به دست آمده از تکنیک دیمتل میتوان ادعا نمود فضای داخلی موجود در میان این سه شهر موجب گردیده که به شکلگیری این راهبرد تمایل داشته باشند.
Coopetition in tourism is a positive strategy that can create opportunities for large and small destinations, which ultimately leads to the development of tourism destinations. The main reason for cooperation with competitors among tourism organizations is to achieve a sustainable competitive advantage by integrating resources or the ability to share tourism knowledge in common places. This research was carried out with the aim of evaluating the drivers of the coopetition strategy in the formation of the Golden Triangle Consortium of Tourism in Iran. The statistical sample of this research is consisted of 20 experts who are members of the Golden Triangle Consortium of Tourism in Iran. To achieve the purposes of the research, fuzzy DEMATEL technique was used. The results showed that based on D+R values, the stimulus “expected goals” and “resources and capabilities” with values of 4. 19 and 4. 08 are known as the most important stimuli in the formation of coopetition strategy. “Expected goals” is the most important driver of coopetition in the formation of the Golden Triangle Consortium of Tourism in Iran, because the members of this consortium seek to take a larger share of the global market in order to maintain their position in international tourism. According to the D-R values, the most effective stimulus can be “technological demand” with a value of -1. 13. What has caused the competition between the three provinces in this consortium is trying to get more tourists than each other. According to the results obtained from the DEMATEL technique, it can be claimed that the cooperation and competition among these three cities have made them tend to take this strategy.