خلاصه ماشینی:
"این نظریه و افراطکاریهای آن بیان خود را در اصطلاح«هنر برای هنر»یافت و ظاهرا برای نخستین بار توسط ویکتور کوزین(8181-2971)، فیلسوف فرانسوی،در یکی از سخنرانیهایش در سال 8181 که در سوربن ایراد کرد به کار گرفته شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مکتب زیباشناسی هومن شریف (به تصویر صفحه مراجعه شود) در انگلستان،اصطلاح«هنر برای هنر»تکیهکلام مکتب زیباشناسی افراطی شد که در اوایل سال 7281 توسط توماس دکوئینسی در رساله خود تحت عنوان«در باب قاتل به مثابه یکی از هنرهای زیبا»آن را به مسخره گرفت، یعنی همان مدگرایی تصنعی و کیش افراطی زیبایی که مشخصهی«جنبش زیباییشناسی»در اواخر سدهی نوزدهم بود.
اگر چه نگرش تندروانه و یکسویهی این نظریه که هنر میتواند فاقد هرگونه انگیزش پنهانی مذهبی،سیاسی، اجتماعی یا اخلاقی باشد،تا اوایل سدهی بیستم دوام نیاورد،اما میتوان برخی بازتابهای تلویحی آن را بر نظریهی«فرمالیسم»که توسط کلایوبل مطرح شد،مشاهده کرد.
به هر صورت،شکل معتدلتر این نظریه که معتقد است، معیارهای زیباییشناختی مستقل هستند و اینکه آفرینش و تحسین هنر زیبا، فعالیتهایی خودبسنده هستند،به بخشی از دیدگاه زیباییشناسی سدهی بیستم بدل شده است."