چکیده:
اهتمام همهجانبه تزریق، ترویج و تعمیق آموزههای عرفان ناب اسلامی در همه عرصههای اجتماع و بهویژه در قلمرو اصول مدیریت ضرورتی است انکارناپذیر. هدف این پژوهش آن است تا با طراحی واعتباریابی مدل مدیریت عرفان اسلامی: اولاً این تأثیر را بنمایاند و ثانیاً عرفان اسلامی را در حقیقت راستیناش با الگوپذیری از انسان کامل و کاملشدن مدیران در سیرو سلوکی صدرایی، از انزوای منفی نجات بخشد. این پژوهش با استفاده از طرح تحقیقی آمیخته از نوع اکتشافی انجام و بهترتیب با بررسی کتابخانهای و مصاحبه با صاحبنظران، چارچوب اولیه راهنما را تهیه و بر اساس روش کیو که عامل پیوند بین دادههای کمی و کیفی است مراحل نهایی پژوهش، تا طراحی و اعتباریابی مدل مورد انتظار دنبالشدهاست. مدل بهدستآمده دارای هفت مؤلفه اصلی: عدالتمحوری، تعالیجویی، بهبود اجتماعی، اثربخشی، کارایی، اسوهای، تکلیف-مداری مرتبط با یکدیگر بوده و نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای مدیریت مبتنیبر عرفان اسلامی بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم با ضرایبی بین 108/0 تا 384/0 بر یکدیگر تأثیر معنیدار داشتهاند و مدل ارائهشده از لحاظ آماری با اطمینان 95 درصد، مورد تأیید است. لذا میتوان با بهرهگیری از آموزههای عرفان اسلامی در مدیریت، جلوهای الهی و کاراتر در سازمان ارائهنمود که نتایج آن منجر به بالندگی هرچه بیشتر سازمانها شود.
The intense effort to inject, promote, and deepen the teachings of pure Islamic mysticism is indispensable in all areas of society, and especially in the realm of principles of management. The purpose of this research is to design and validate the model of Islamic mysticism management: firstly, to show this effect and secondly to save true Islamic mysticism by modeling the perfect human being and completing the managers in Sadra’ian circus, from negative isolation. This study uses an exploratory mixed-design study, and provides a baseline guide to library research and interviewing, based on the Q method, which links quantitative and qualitative data to the final stages of research. To design and validation of the expected model is followed. The model has seven main components: central justice, excellence, social improvement, effectiveness, efficiency, role model, orbital task, and the results indicate that the components of Islamic mysticism management are directly or indirectly related to coefficients ranged from 0.108 to 0.384 with a significant effect on each other and the presented model is statistically confirmed with 95% confidence. Therefore, by utilizing the teachings of Islamic mysticism in management, a divine and more effective manifestation can be presented which leads to the growth of organizations.
خلاصه ماشینی:
چنآنچه عطار نیشابوری(1389، دیوان) با کاربستِ اصطلاح «انسان کامل» میگوید: شناس انسان کامل مصطفی را بدانی مظهر نور خدا را شود او را شناسایی چو حاصل بدانی در جهان انسان کامل بدین جهت عارفان اسلامی بر آنند تا با آموزه هایی برخاسته از معرفت های شهودی، تفسیری عارفانه ازهستی شناسی ارائه و ماسوی الله و در راس آن از انسان کامل، به عنوان تجلی ونمود آن « بود» بهعنوان خلیفه خداوند ارائه نموده(عرفان نظری) و در مقام عمل، با التزام به الگوپذیری از حقیقت محمدیه در همه احوال و مقامات، سیر وسلوکی متعبدانه و موحدانه را در پیشگاه حضرت ربوبیت، جل و علا راهنما باشند ، آنچه که در عرفان اسلامی توسط عارف در التفات به احوال و مقامات در تربیت نفس و تجلی خلیفه اللهی در ذیل عناوینی همچون: وجودشناسی، نفسشناسی، معادشناسی، شناختشناسی صورتمیپذیرد در سفرهای معنوی و روحانی چهارگانه ذیل عنوان اسفار اربعه صدرالمتالهین میتوان ملاحظهنمود آنگونه که سالک در سفر اوّل خود با سیر مِنَ الخَلقِ اِلَى الحَقِّ یا سیر الىالله، ضمن درنوردیدن حجاب هاى ظلمانى نفس و حجابهاى نورانى قلب و عقل و روح و درسفر دوم، یعنی سیر مَعَ الحَقِّ فِى الحَقِّ بِالحَقّ: بر همه اسمای حق به جز اسم مستأثر، واقف و با فنای ذات صفات و افعال خود در حق، مقام ولایت را بهکمال رسانده و نیز در سفرسوم، از سیر مِنَ الحَقِّ اِلَى الخَلقِ بِالحَقّ، با سفر درعوالم جبروت، ملکوت و ناسوت به مشاهده این عوالم پرداخته و نهایتاً درسفر چهارم یعنی سیر مِنَ الخَلقِ فِى الخَلقِ مَعَ الحَّق،عارف بامشاهده خلایق وآثار و لوازم و سود و زیان دنیوى و اخروى برخاسته از آنها، از کیفیّت بازگشت ایشان بهسوى حق آگاه و Theoretical saturation برانگیزهها، موانع و عواقب آن وقوفمییابد.