خلاصه ماشینی:
حکمت متعالیه منتقدانی نیز در گوشه و کنار داشته است، اما این منتقدان هرگز نتوانستهاند در بنای حکمت صدرایی تزلزلی ویرانگر ایجاد کنند یا طرحی نو در فلسفۀ اسلامی در اندازند و یا حتی زمینهای را برای نگاهی جدید به فلسفه فراهم سازند.
رویداد تأثیرگذار دیگر در ورود ما به دورهای جدید در فلسفۀ اسلامی، وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با داعیۀ پاسخگویی به نیاز انسان معاصر و بنای تمدن اسلامی در عصر جدید است، تمدنی که در آن جامعۀ بشری در ابعاد مادی و معنوی به طور متعادل شکوفا شود.
ویژگی سوم فلسفۀ اسلامی معاصر این است که ازآنجاکه این فلسفه قرار است زمینهساز تمدن اسلامی جدید باشد باید با معارف و علوم اسلامی دیگر همچون کلام، عرفان، اخلاق و فقه در تعامل نزدیکتری باشد؛ از آن علوم موضوع و مسئله دریافت کند و درباب استلزامات فلسفی آنها تأمل کند.