چکیده:
عبدالبهاء «وحدت عالم انسانی» را اصلی
متعالی در آیین بهائیت معرفی کرده
است. او بهائیت را آیینی معرفی میکند
که به دنبال تحقق این آرمان است» اما
اینکه بهائیت بهطور عام و عبدالبهاء
بهطور خاص تا چه میزان در این مطلب
صادقاندء امری است با تردیدهای فراوان .
در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی
به سامان رسیده است. اصل وحدت
عالم انسانی به قضاوت گذاشته میشود.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که
دعوت ادیان الهی بر وحدت, همواره
حول کلمه توحید بوده و بهائیت از این
اصل اساسی دور افتاده است. همچنین
تناقضهایی میان سار تعالیم بهائی با
این موضوع قابلشمارش است. افزون بر
این میتوان نمونههای رفتاری متعددی از
رهبران بهائی را برشمرد که با این اصل در
تعارض است. این تموئهها: تشاندهندة
آن است که یا این اصل اساسا قابل اجرا
نیست . همچنان که رهبران بهائی خود
نتوانستهاند به مفاد آن عمل کنند یا آنکه
برای رسیدن به اهداف خاص و برای
دیگران تدوین شده و رهبران بهائی خود
اعتقادی به آن نداشتهاند. در این میان وابستگی فکری بهائیت به مکاتب بشری شرق و غرب، بداعت و اصالت این اصل را در این آیین مخدوش می کند. از طرف دیگر بهائیت در رفتار و عقیده، ن هتنها راهکاری برای تحقق« وحدت عالم انسانی» ندارد، بلکه در راستای نیل به آن نیز حرکت نمیکند.
Abdu'l-Baha has introduced the "unity of the human world" as a supreme principle in the Baha'i religion. He introduces Baha’i as a religion that seeks to realize this ideal, but to what extent Baha’i in general and Abdu'l-Baha in particular is true in this matter while it is a matter of many doubts. In this article, which is organized by descriptive and analytical method, the principle of unity of the human world is judged. The findings of this research show that the divine religions' call for unity has always been around the monotheism and worshiping God but Baha'i has strayed away from this basic principle. There are also contradictions among other Baha'i teachings with this issue. In addition, we can count numerous behavioral examples of Baha'i leaders that are in contradiction with this principle. These examples show that either this principle is basically not appli- cable - as the Baha'i leaders themselves have not been able to comply with its provisions or that it was formulated to achieve specific goals and for others and the Baha'i leaders themselves did not believe in it. In the meantime, Baha'i's leader’s dependence on the humanistic schools of thought in the East and West distort the innovation and correctness of this principle in this Faith. On the other hand, in its behavior and belief, Baha'i not only does not have a solution to realize the "unity of the human world", but also does not move in the direction of achieving it.