چکیده:
این مقاله به شناخت تاریخی» موقعیت
اجتماعی ووضعیت کنونی بهائیان پاکستان
و همچنین اعمال و فعالیتهای اجتماعی
. آیینی و اقتصادی آنها میپردازد. از زمان
ورود اولین بهائی به کشور پاکستان بیش
از ۱۵۰ سال میگذرد و اکنون بهائیان بیش
از ۶۰ سال است که در آن کشور تشکیلات
رسمی دارند. اگرچه قانون اساسی پاکستان
حقوق اقلیتها را محترم شمرده است.
اما تبلیغ پیروان سایرادیان غیرقانونی است
و به همین دلیل بهائیان تبلیغات خود را
به صورت پوششی ومخفیانه انجام میدهند.
بااینوجود به دلایل مختلف فرهنگی و
اجتماعی, سالهاست که تعداد جمعیت
بهائی افزایش چشمگیری نداشته است و
باتوجهبه آمارهای جهانی» از جمعیت ۲۲۷
میلیون نفری پاکستان» جمعیت بهائیان
حدود ۳۳ هزار نفر تخمین زده شده است.
اگرچه بهنظر میرسد تعداد واقعی بسیار
کمتر از این مقدار باشد. علاوهبرآن» ظهور
مدعیانی چون چارلزمیسون ریمی و جمشید معانی (سماءالله)، در کنار ناکارآمدی و فساد مدیریت سنتی محفل ملی بهائیان پاکستان، که عمدتا ایرانی هستند؛ باعث شده تا جامعه بهائی پاکستان حالت جزیر های داشته و جمعیت آن ایستا یا حتی کاهشی باشد.
This article deals with the historical background, social situation and current situation of the Baha'is of Pakistan, as well as their socio-religious and economic practices and activities. More than 150 years have passed since the arrival of the first Baha’i in Pa- kistan, and now Baha’is has had official organizations in that country for more than 60 years. Although the constitution of Pakistan respects the rights of minorities, it is illegal converting others to other religions, and for this reason, Baha'is do their propaganda co- vertly and secretly. However, due to various cultural and social reasons, the number of Baha'i population has not increased significantly for many years, and according to global statistics, out of the population of 227 million people in Pakistan, the Baha'i population is estimated to be around 33,000 people, although the actual number seems to be much lower than this figure. In addition, the emergence of claimants such as Charles Mason Rimi and Jamshid Maani (Sama Allah), along with the inefficiency and corruption of the traditional management of the National Baha'i Society of Pakistan, who are mainly Iranian; It has caused the Baha’i community of Pakistan to be limited and its population is stagnant or even declining.