چکیده:
یکی از غربیانی که با عبدالبهاء ملاقات کرد، مردی از کشور آمریکا بود. او پس از این ملاقات، کتابی دربارۀ عبدالبهاء به نام زندگی و تعالیم عباس افندی (Life and Teachings of Abbas Effendi) نوشت. ناشر کتاب از ادوارد گرانویل براون (Edward Granville 6-1862 Browne) مستشرق و ایران شناس مشهور انگلیسی درخواست کرد مقدم های بر این کتاب بنویسد و او نیز چنین کرد. بررسی این مقدمه گویای نکات جالبی از نوع نگاه ادوارد براون به بهائیان و نگاه بهائیان به اوست، مانند دیدگاه او دربارۀ نارواداری بهائیان
نسبت به پیروان دیگر ادیان درصورت کسب قدرت و گزارش او دربارۀ آرزوی ایشان برای نابودی تمام نسخه های کتاب نقطةالکاف . براون در پایان مقدمه، چند نکته را از دیدگاه خود نسبت به بابیان و بهائیان و نیز خاطرات و گفت وگوهایش با یک دیپلمات انگلیسی را مینویسد: نداشتن کتاب آسمانی معیار با مولف مقبول، نقصان اصول مذهبی، آمادگی و انگیزه ایشان برای سرکوب حقایق تاریخی و دست بردن در تاریخ،
ناخشنودی آن ها از تحقیقات براون و ترجمه ای که او از کتاب تاریخ جدی د کرده و اینکه وی
ریشه های تاریخی بابیت )و به دنبال آن بهائیت( در تشیع و شیخیه را نشان داده است و نیز تفاوت
و شقاق میان ازلیان و بهائیان و دلیل آمادگی بابیان برای به جان فشانی و شهادت.
One of the westerners who met Abdu'l-Baha was a man from America. After his meeting, he wrote a book about Abdu'l-Baha called "Life and Teachings of Abbas Effendi". The publisher of the book asked Edward Granville Browne )1862-1926(, a famous English orientalist and Iranologist, to write an introduction to this book, and he did so. Examining the written introduction reveals interesting points about Edward Brown's vi- sion of Baha'is and reciprocally Baha'is' view of him. Such as his view on the intolerance of Baha'is towards the followers of other religions in case of gaining power and his report on their desire to destroy all the copies of the ) Noghtat ul – Kaf ( book. In the end, Brown expresses Some points from his view towards the Babis and Baha’is, as well ashis memories and )conversation( with an English diplomat: the lack of a canon holy book with an acceptable author, the lack of religious principles, their readiness and motivation to suppress historical facts and distort of historical subjects, Baha’is dissat- isfaction with Brown's research and his translation of the book )New History( and the fact that he has shown the historical roots of Babiism )and then Baha'ism( in Shiism and Shaykhism, the differences and divisions between the Ezelis and Baha’is and the reason why Babis are willing to sacrifice their lives.