چکیده:
دانشگاه با هدف ترویج، انتقال دانش و تربیت نیروی انسانی در زمینههای مختلف علم و فنون به آموزش عالی و پژوهش میپردازد. این امر نیازمند هیات علمی توانمند است. لذا برخی از اعضای هیئت علمی درصدد بازاریابی شخصی، برند سازی و سرآمد بودن درسطح منطقه، استان یا کشور میباشند. هدف تحقیق حاضر، «ارائه مدلی برای بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی دانشگاهها» درقلمرو مکانی استان اردبیل مابین سالهای 1396 تا 1399 میباشد. روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده. اطلاعات بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفراز صاحب نظران بازاریابی و اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان اردبیل جمع آوری شده است، و با کدگذاری، ابعاد و مولفههای تحقیق، شناسایی و مدل اولیه تحقیق، طراحی شده است. با استفاده از این مدل و یافتههای بخش کیفی، پرسشنامهای طراحی شد که روائی و پایائی آن توسط آلفای کرونباخ تائید شد. نمونه 373 نفر از سایر اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان بود. با استفاده از مدل معادلات ساختاری، ابعاد مدل بازاریابی شخصی اعضای هیئت علمی دانشگاههای اردبیل یافت شد. در نتیجه، مدل منتج از بخش کیفی در بخش کمی نیز مورد تایید قرار گرفته است.
The university aims to promote, transfer knowledge and train human resources in various fields of science and technology to higher education and research. This requires capable faculty. Therefore, some faculty members are looking for personal marketing, branding and excellence in the region, province or country. The purpose of this study is to "provide a model for personal marketing of university faculty members" in the spatial territory of Ardabil province between 1396 to 1399. The research method was a combination of quantitative and qualitative methods. Qualitative information was collected through semi-structured interviews with 20 marketing experts and faculty members from public and private universities in Ardabil province, and was designed with coding, dimensions and components of research, identification, and the initial research model. Using this model and the findings of the qualitative section, a questionnaire was designed whose validity and reliability were confirmed by Cronbach's alpha. The sample consisted of 373 other faculty members from public and private universities in the province. Using the structural equation model, the dimensions of the personal marketing model of the faculty members of Ardabil universities were found. As a result, the model resulting from the qualitative part in the quantitative part has also been approved.