چکیده:
آموزش عالی در ایران نقش اساسی در نیل اهداف جامعه دارد. یکی از عناصر کلیدی نظام آموزش عالی، برنامههای درسی است که به عنوان آیینه تمام نمای میزان موفقیت و شکست نظام آموزش عالی و قلب تپنده آموزش عالی محسوب میشوند. ولی علی رغم اهمیت و حساسیت برنامههای درسی کمتر مورد توجه قرار گرفته-اند. در سالهای اخیر، تحولات مهمی در سطح جهانی موجب شده برنامههای درسی در آموزش عالی بیشتر مورد توجه سیاستمداران، محققان و برنامه ریزان قرار بگیرد که برخی از این تحولات عبارتند از: تاکید بر یادگیری مشارکتی و فعال، اهمیت بیشتر یادگیری در برابر تدریس، برنامههای درسی کاربردی، دانشگاه مشتری مدار، دانش سبک 2 و دانش بدنی، تلفیق آموزش نظری و حرفهای و برنامههای درسی مساله محور و غیره. بنابراین یکی از رویکردهای طراحی برنامه درسی که در نتیجه تحولات اخیر قابل طرح شدن است برنامه درسی وارونه است که با تلفیق دانش بالینی و کاربردی و دانش نظری و پیوند محیط کار و محیط کلاس، فضای یادگیری جدیدی را ترسیم میکند که هدف آن یادگیری خود راهبر، یادگیری مادام العمر، پاسخ به مسایل واقعی و اصیل، و پرورش مهارتهای حل مساله، تفکر خلاق تفکر انتقادی، و مهارت مساله یابی و مدیریت مساله در دانشجویان است. این رویکرد به صورت چهار الگوی سالی، ترمی، نیم ترمی و ماهانه قابل اجرا است.
Curriculum is one of the most important components of higher education system determining the extent of accomplishments associated with the system. Considering rapid global developments and changing needs of societies، curricula in higher education should be reevaluated to retain its responsiveness and timeliness with regard to such evolving needs. Educational Design Research (EDR) was fit as the methodology for collect data from a library and documents. Study results show that the Higher Education cannot meet the requirements a society may demand، so it needs revisiting، and research results show several problems such as the lack of practical and up to date curriculum، lack of communication with the community. On the other hand، Higher Education is seeking to revise the Goals and Programs and pay attention to pay more attention to qualitative aspects. Some of the Goals include practical and applied curriculum، demand-driven and customer-oriented، community and university partnerships، emphasis on needs of Community. The Upset down curriculum design (UDCD) approach to curriculum design is one of the approaches that emphasis on collaborative and active learning، greater importance on learning than teaching، customer-oriented university، «mode 2» knowledge production and somatic knowledge، combining theoretical and professional training with problem-based learning curriculum، etc. Upset down curriculum design deals with combining applied and theoretical knowledge with clinical knowledge and connecting the Field work experiences to the classroom environment، draws on a new learning environment aimed at authentic response to the real problems، and develops problem-solving skills، creative and critical thinking، problem formulation problem finding and problem management skills in students. This approach can be administered in year، a term، half a term or a month.