چکیده:
موفقیت و اثربخشی برنامههای بازاریابی الکترونیکی زمانی میسر میگردد که سازمان بتواند مطابق با استراتژی بازاریابی دقیق از پیش طراحی شده، عمل کند. از آنجاییکه تاکنون مدلی جهت تحلیل شناختی ارتقای افزایش عملکرد بازاریابی الکترونیکی در شبکههای اجتماعی آنلاین ارائه نشده از اینرو، هدف پژوهش حاضر طراحی نقشه شناختی فازی افزایش عملکرد بازاریابی الکترونیکی در شبکههای اجتماعی آنلاین بوده است. روش تحقیق توصیفی کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری و تحلیل دادهها از نوع توصیفی پیمایشی بوده است. برای شناسایی و انتخاب عوامل مدل از بررسی ادبیات و پیشینهی تحقیقات استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش نقشه شناختی فازی (FCM) و نرم افزار FCMapper استفاده گردید و در نهایت نقشه شناختی فازی افزایش عملکرد بازاریابی الکترونیکی در شبکههای اجتماعی آنلاین تحقیق ارائه شد. نتایج تحقیق نشان داد عامل «ایجاد سرگرمی برای کاربران و مشتریان» با درجهی مرکزیت 69/8 دارای بیشترین درجهی مرکزیت است و بر اساس اولویت وزنها، بالاترین اهمیت را در بین عوامل مربوط به افزایش عملکرد بازاریابی الکترونیکی در شبکههای اجتماعی آنلاین به خود اختصاص داده است. عامل «افزایش تعامل با مشتریان و کاربران» با درجه مرکزیت 70/7 در رتبهی دوم اهمیت قرار گرفت. عامل «افزایش سرمایه گذاری بر بازاریابی شبکههای اجتماعی به علت بازدهی سرمایه گذاری بالاتر از سایر روشها» با درجه مرکزیت 61/7 نیز در رتبهی سوم اهمیت قرار گرفت.
The success and effectiveness of e-marketing programs is achieved when the organization can act in accordance with a precise pre-designed marketing strategy which is the result of examining theoretical models in the research literature. Literature review showed that there is no Fuzzy Cognitive model to increase the performance of e-marketing in online social networks; therefore the aim of this study was to design a fuzzy cognitive map to increase the performance of e-marketing in online social networks. The research method was descriptive and in terms of data collection and analysis method was descriptive survey. Literature review and research background were used to identify and select model factors. To analyze the research data, fuzzy cognitive mapping (FCM) method and FCMapper software were used and finally, fuzzy cognitive mapping to increase the performance of e-marketing in the online social networks of the research was presented. Results showed that the factor of "creating entertainment for users and customers" with a degree of centrality of 8.69 has the highest degree of centrality and according to the priority of weights, has the highest importance among the factors related to increasing the performance of e-marketing in online social networks. The factor of "increasing interaction with customers and users" with a degree of centrality of 7.70 was in the second place of importance. Also, the factor of "increasing investment in social media marketing due to higher return on investment than other methods" with a degree of centrality of 7.61 was also ranked third in importance.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد عامل «ايجاد سرگرمي براي کاربران و مشتريان » با درجه ي مرکزيت ٨/٦٩ داراي بيشترين درجه ي مرکزيت است و بر اساس اولويت وزن ها، بالاترين اهميت را در بين عوامل مربوط به افزايش عملکرد بازاريابي الکترونيکي در شبکه هاي اجتماعي آنلاين به خود اختصاص داده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اين اساس و با مشورت با خبرگان تحقيق ، عوامل زير به عنوان عوامل موثر بر افزايش عملکرد بازاريابي الکترونيکي در شبکه هاي اجتماعي آنلاين براي طراحي پرسشنامه ي تحقيق مورد استفاده قرار گرفت : ايجاد سرگرمي براي کاربران و مشتريان ، افزايش تعامل با مشتريان و کاربران ، امکان به روز نمودن اطلاعات ارائه شده به مشتريان به طور مداوم ، امکان سفارشي سازي خدمات ، افزايش زمينه تبليغات توصيه اي مشتريان به دوستان خود، کاهش هزينه هاي بازاريابي، دسترسي آسان تر به خيل وسيعي از مخاطبان و مشتريان هدف ، افزايش سرعت عملياتي شدن ايده هاي بازاريابي، استفاده از تمام ظرفيت هاي نامحدود بازاريابي در شبکه هاي اجتماعي، امکان ارتقاي نام تجاري در مدت زمان کمتر، افزايش مشارکت مشتريان در اهداف بازاريابي، فرامکاني بودن شبکه هاي اجتماعي، افزايش سرمايه گذاري بر بازاريابي شبکه هاي اجتماعي به علت بازدهي سرمايه گذاري بالاتر از ساير روش ها، استفاده از فرصت وابستگي زياد مخاطبان به شبکه هاي اجتماعي، افزايش جذابيت بصري در طراحي تبليغ ها به جهت افزايش بازديد از آنها، ايجاد اهداف مشترک در بين مشتريان و دنبال کننده ها، افزايش تسهيل اطمينان در خريد، بهبود سطح خدمات پس از فروش و پشتيباني، توسعه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي و استفاده از آنها به عنوان پلان هاي بازاريابي، بهبود سطح کييف تبليغات ، امکان ايجاد شبکه بازاريابي کم هزينه ، ايجاد زمينه حفظ وفاداري مشتريان آنلاين به برند، ايجاد زمينه شکلگيري عقيده عمومي در شبکه هاي اجتماعي، نوع رسانه (فيسبوک، اينستاگرام و ...