چکیده:
استراتژی توسعه بازار یک برنامه استراتژیک کوچک است که برای کمک به شرکتها به منظور معرفی و انتقال محصولات جدید به بازار، افزایش سهم موجود خود در بازار و یا گسترش استفاده از محصولات فعلی خود برای انجام کارهای جدید طراحی شده است. هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی موانع توسعه بازار صنعت دارویی ایران و رشد این صنعت با تکنیک دلفی فازی، وزن-دهی و اولویتبندی آنها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری است. بدین منظور ابتدا با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد موانع توسعه بازار صنعت دارویی شناسایی سپس با توجه به نظر 25 نفر از اساتید دانشگاه مدل بومی موانع توسعه بازار این صنعت طراحی گردید. آنگاه با استفاده از نظرات خبرگان و ماتریسهای مقایسات زوجی و روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری به سطحبندی ابعاد پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاضر میتواند دید جامعی را به مدیران ارشد صنایع دارویی ایران در راستای رفع موانع توسعه بازار ارائه نماید.
Market Development Strategy is a small strategic plan designed to help companies introduce and move new products to the market, increase their existing market share or expand the use of their current products to do new things. The aim of this study was to identify the barriers to the development of Iranian pharmaceutical industry market and the growth of this industry with fuzzy Delphi technique, weighting and prioritizing them using Gray Analysis Hierarchical Process (GAHP). For this purpose, first, by careful reviewing the theoretical foundations and research background, dimensions of barriers to the development of the pharmaceutical industry market were identified and then according to 25 university professors, the native model of barriers to market development of this industry was designed. Then, using experts' opinions and pair comparison matrices and gray analytic hierarchy process method, dimensions are categorized. The results of this study can provide a comprehensive view to senior managers of Iranian pharmaceutical industry in order to remove barriers to market development.
خلاصه ماشینی:
ارائه راهکارهاي رفع موانع توسعه بازار صنعت دارويي ايران با رويکرد تحليل خاکستري 1* مه لقا عباس زاده تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠١/١٨ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٢/٢٨ چکيده استراتژي توسعه بازار يک برنامه استراتژيک کوچک است که براي کمک به شرکت ها به منظور معرفي و انتقال محصولات جديد به بازار، افزايش سهم موجود خود در بازار و يا گسترش استفاده از محصولات فعلي خود براي انجام کارهاي جديد طراحي شده است .
به رغم آنکه مطرح ميشود شرکت هاي داروسازي در معرکه بورس نقش پررنگي دارند و با استناد به همين مسأله شرکت هاي داروسازي از هرگونه نرخ گذاري و افزايش قيمت محصولات منع شده و موانعي در جهت توسعه اين صنعت در کشور ايجاد ميشود، بايد اذعان داشت که ارزش کل سهام شرکت هاي داروسازي در بورس اوراق بهادار ايران به هيچ وجه با ارزش کل سهام شرکت هاي صنعتي و بانک هاي فعال در اين بازار قابل مقايسه نيست و اين موضوع خود نشان دهنده موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت پر پتانسيل داروسازي در کشور است زيرا در تمام نقاط دنيا ارزش شرکت هاي داروسازي جزو بالاترين ها در ميان صنايع مختلف است ، ضمن آنکه از ميان حدود ١٠٠ شرکت داروسازي در کشور تنها تعداد محدودي بورسي هستند که ارزش کل سهام اکثر آن ها ثابت بوده است .
با توجه به اين که در شناسايي عوامل پياده سازي و موانع توسعه بازار صنعت دارويي از نظرات خبرگان و کارشناسان به صورت کيفي و در قالب عبارات کلامي استفاده مي شود؛ بنابراين سنجش جمع آوري نظرات جامعه ي آماري قيدشده توسط شيوه هاي قطعي و غير فازي مي تواند به دو دليل ناديده گرفتن ابهام و قضاوت ذهني مورد انتقاد قرار گيرد.