چکیده:
پلتفرمها با انواع محتواهای زیانآور از جمله اخبار جعلی در قالب فرایندی بهنام بازبینی محتوا مقابله میکنند. این فرایند پیچیده و دشوار است و با کمک عوامل انسانی و ماشینی انجام میشود. در این مقاله، مراحل و روشهای بازبینی محتوا، در پلتفرمهای فیسبوک و توئیتر بهروش اسنادی تحلیل شده است تا سازوکارهای آنها جهت مقابله با محتواهای خبری جعلی شناسایی شود. یافتهها نشان میدهد هرکدام از این دو پلتفرم با آنکه در یک زمینۀ سیاسی و اقتصادی یکسان و تحت سیاستگذاری رسانهای واحد عمل میکنند، سازوکارهای متفاوتی برای مقابله با اطلاعات کذب دارند که از رویکرد کلی آنها نشأت میگیرد. رویکرد کلی فیسبوک دفاع از شفافیت و دادن صدا بهمردم است و بنابراین بهجای حذف، کاهش رؤیتپذیری این نوع محتواها را درپیش گرفته است، اما توئیتر با هدف تضمین سلامت مکالمه، با سهولت بیشتری اقدام بهحذف محتواهای جعلی میکند. در نهایت، باید گفت شرکتی شدن مقابله با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، دریافت اخبار واقعی توسط شهروندان را دشوارتر و حوزۀ عمومی و دموکراسی را با مخاطرات فزایندۀ پیچیدهتری مواجه میکند. از طرف دیگر، سلطه شرکتها بر فرایند نظارت بر محتواهای خبری، دولتهایی همانند دولت ایران را با چالشهای جدیدی از منظر حکمرانی اینترنت روبهرو میکند.
This article aims to analyze the policy and mechanisms of global social media platforms to deal with fake news and disinformation. This process is complex and challenging and is done with the help of human and machine agents. In this article, the steps and methods of content moderation on Facebook and Twitter platforms have been analyzed in a documentary way to identify their mechanisms to deal with fake news content. The findings show that these two platforms, although they operate in the same political and economic context and under the same media policy, have different mechanisms to deal with false information, which originates from their general approach. Facebook’s general approach is to defend transparency and give voice to people. Therefore, instead of deleting it, it has taken the reduction of the visibility of this type of content. Still, Twitter, to ensure the health of the conversation, removes fake content more easily. Finally, it must be said that the corporatization of dealing with false information and fake news makes it more difficult for citizens to receive real news, and the public sphere and democracy face increasingly complex risks. On the other hand, the dominance of companies over monitoring news content makes governments like the Iranian government face new challenges from the point of view of internet governance.
خلاصه ماشینی:
Analysis of Social Media Platform Mechanisms to Moderate Disinformation and Fake News; Facebook and Twitte 10.
ir Received: 2022/7/3 - Accepted: 2022/8/1 Absract This article aims to analyze the policy and mechanisms of global social media plat- forms to deal with fake news and disinformation.
In this article, the seps and methods of content moderation on Facebook and Twitter platforms have been analyzed in a documentary way to identify their mechanisms to deal with fake news content.
The fndings show that these two platforms, although they operate in the same political and economic context and under the same media policy, have diferent mechanisms to deal with false information, which originates from their general approach.
Keywords: social media, fake news, disinformation, content moderation.
به عبارت ديگر، در رسانه هاي اجتماعي که اساسا توليد محتوا در آن ها توسط کاربران انجام مي شود، توليد اخبار جعلي ، اطلاعات نادرست ، اطلاعات کذب و کژاطلاعات به يکي از دغدغه هاي اساسي راستي آزمايي محتوا و صحت سنجي آن ، به يک چالش و دغدغۀ اساسي براي مديران اين پلتفرم ها تبديل شده است .
بنابراين ، هدف اين مقاله ، مطالعۀ رويکردهاي کلي مديران دو پلتفرم فيس بوک و توئيتر به اخبار جعلي و فهم روش هايي است که آن ها در قالب فرايند بازبيني محتوا با انتشار اين نوع محتواها در رسانۀ اجتماعي تحت هدايت و مديريت خود مقابله مي کنند.
com/en-gb/policies/community- standards/false-news/.
com/formedia/blog/working- to-stop-misinformation-and-false-news.