چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تاثیر الگوی ارزشیابی کیفی - توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری دانش آموزان پسر کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند در سال تحصیلی 98-1397 میباشد. تحقیق پژوهش حاضر، یک پژوهش پیمایشی است. در در این پژوهش کلیه معلمان کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهند. براساس موضوع تحقیق از جامعه تحقیق 52 نفر هستند. روش نمونهگیری سرشماری میباشد. نتایج نشان داد الگوی ارزشیابی کیفی - توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری دانش آموزان پسر کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند تاثیر دارد. به کارگیری الگوی ارزشیابی توصیفی به چه میزان بر بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری ناظر به عمل یاددهی معلم تاثیر داشته است. به کارگیری الگوی ارزشیابی توصیفی به چه میزان بر بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری ناظر به عمل یادگیری دانش آموز تاثیر داشته است. بین فرآیندهای ناظر به عمل یاددهی معلم از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و معلمان مجری ارزشیابی کمی تفاوت معناداری وجود دارد. بین فرآیندهای ناظر به عمل یادگیری دانش آموز از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و معلمان مجری ارزشیابی کمی تفاوت معناداری وجود دارد. بین فرآیندهای یاددهی ناظر به عمل معلم از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بر اساس جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خدمت، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقایسه میانگین رتبهها از دیدگاه معلمان، الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بیشترین تاثیر را روی مولفه ارزیابی عملکرد دانش آموزان (55/3) داشته و پس از آن به ترتیب مولفههای بازخورد دادن (31/3)، اصلاح روش تدریس (11/3)، طراحی فعالیتهای یادگیری و مداخلهها (75/2) و کمترین تاثیر را روی مولفه ایجاد انگیزش بیرونی (28/2) داشته است.
The purpose of this research is the effect of the qualitative-descriptive evaluation model on the improvement of the teaching-learning process of second grade male students of Gatund in the academic year 2017-2018. The current research is a survey research. In this research, all second grade primary teachers of the city were found. constitute the statistical population of the present study. According to the research topic, there are 52 people from the research community. The sampling method is census. The results showed that the qualitative-descriptive evaluation model has an effect on improving the teaching-learning process of the second grade male students of Gatund city. To what extent has the use of the descriptive evaluation model affected the improvement of the teaching-learning process regarding the teacher's teaching practice? To what extent has the use of the descriptive evaluation model affected the improvement of the teaching-learning process regarding the student's learning. There is a significant difference between the processes of teacher teaching from the point of view of teachers implementing descriptive qualitative evaluation model and teachers implementing quantitative evaluation. There is a significant difference between the processes of student learning from the perspective of teachers implementing descriptive qualitative evaluation model and teachers implementing quantitative evaluation There is a significant difference between the teaching processes regarding the teacher's actions from the point of view of the teachers implementing the descriptive qualitative evaluation model based on gender, level of education, field of study and service experience. Descriptive quality has the greatest effect on the component of evaluating students' performance (3.55), followed by the components of giving feedback (3.31), modifying the teaching method (3.11), and designing learning activities. and interventions (2.75) and the least effect on the component It has created external motivation (2/28).
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براي بررسي اين فرضيه پژوهش که به کارگيري الگوي ارزشيابي کيفي توصيفي به چه ميزان در بهبود فرآيندهاي ناظر به عمل يادگيري دانش آموز تأثير داشته است ، نيز به مثابه فرضيه اول از آزمون تي تک نمونه اي استفاده ميشود.
همچنين نتايج تحليل نشان داد که بين مؤلفه هاي فرآيند ناظر به عمل يادگيري دانش آموزان بر اساس الگوي ارزشيابي کيفي توصيفي تفاوت معناداري در سطح ٩٥ درصد وجود دارد.
نتايج تحليل نشان داد که بين فرآيند ناظر به عمل يادگيري دانش آموزان از ديدگاه معلمان مجري الگوي ارزشيابي کيفي توصيفي و کمي تفاوت معناداري در سطح ٩٥ درصد وجود دارد.
نتايج تحليل نشان داد که بين دو گروه (الگوي ارزشيابي کيفي توصيفي و ارزشيابي کمي) بر اساس همه مؤلفه هاي فرآيند ناظر به عمل يادگيري دانش آموزان بجز مؤلفه انگيزش بيروني تفاوت معناداري در سطح ٩٥ درصد وجود دارد.
همچنين براي بررسي ميزان تاثير الگوي ارزشيابي کيفي توصيفي به هر يک از مؤلفه هاي فرآيند ناظر به عمل ياددهي معلم (بازخورددادن ، طراحي فعاليت هاي يادگيري و مداخله ها، ارزيابي عملکرد دانش آموز، ايجاد انگيزش بيروني و اصلاح روش تدريس ) از آزمون آماري فريدمن استفاده شد.
The results showed that the qualitative- descriptive evaluation model has an effect on improving the teaching-learning process of the second grade male students of Gatund city.
Keywords Qualitative evaluation model, description on improving the teaching process, learning of second grade male students 1.