چکیده:
شرکتها به منظور تداوم فعالیت خود نیازمند انجام سرمایه گذاریهای دقیق و کارا میباشند. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که بر کارایی سرمایه گذاریهای شرکت و تخصیص بهینه منابع تاثیر گذار هستند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی بر کارایی سرمایهگذاری با توجه به نقش استراتژیهای شرکت است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی میباشد. برای جمعآوری دادههای آن از صورتهای مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آنها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 الی 1399 میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که افزایش مشارکتهای اجتماعی شرکت موجب افزایش کارایی سرمایه گذاری میشود. شرکتهای دارای استراتژی تهاجمی ناکارایی سرمایه گذاری بیشتری را تجربه میکنند. همچنین استراتژی شرکت تاثیر معناداری بر رابطه بین مسیولیتهای اجتماعی و ناکارایی سرمایه گذاری ندارد.
Companies need accurate and efficient investments in order to continue their activities. However, there are several factors that affect the efficiency of a company's investments and the optimal allocation of resources. Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of social responsibility on investment efficiency with respect to the role of company strategies. This research is applied in terms of purpose and analytical in nature. To collect its data, the financial statements of Tehran Stock Exchange companies were used and to analyze them, Eviews software version 10 was used. The statistical sample of the research is 105 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2020. Findings of this study show that increasing the company's social participation increases investment efficiency. Companies with aggressive offensive strategies experience more investment inefficiency. Also, the company's strategy does not have a significant effect on the relationship between social responsibility and investment inefficiency.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در اين پژوهش تلاش مي شود که تأثير استراتژي شرکتي بر رابطه بين مسئوليت اجتماعي شرکت ها و کارايي سرمايه گذاري مورد بررسي قرار گيرد.
در بين متغير هاي کنترلي اندازه شرکت ، بازده دارايي ها و اهرم مالي تاثير معناداري بر کارايي سرمايه گذاري در سطح اطمينان ٩٥ درصد دارند.
نتايج آزمون فرضيه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه دوم پژوهش بيان مي کند استراتژي هاي شرکت تاثير معناداري بر کارايي سرمايه گذاري دارد.
نتايج آزمون مدل يا فرضيه سوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه سوم پژوهش بيان مي کندکه استراتژي هاي شرکت تاثير معناداري بر رابطه بين مسئوليت اجتماعي و کارايي سرمايه گذاري دارد.
با توجه به نتايج جدول (١٣) نسبت همزمان مسئوليت اجتماعي و استراتژي هاي شرکت تاثير معناداري بر کارايي سرمايه گذاري در سطح اطمينان ٩٥ درصد ندارد؛ بنابراين فرضيه سوم پژوهش در سطح اطمينان ٩٥ درصد رد مي شود.
نتيجه گيري و پيشنهادات به منظور دستيابي به اهداف پژوهش فرضيه هاي زير آزمون گرديد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) سوم استراتژي هاي شرکت تاثير معناداري بر رابطه بين مسئوليت اجتماعي و کارايي سرمايه گذاري دارد.
Corporate social responsibility and investment efficiency: Does business strategy matter?.
Corporate Social Responsibility and Access to Finance, Strategic Management Journal, vol 35, Issue 1, pp.
Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of social responsibility on investment efficiency with respect to the role of company strategies.
Keywords Social responsibility, investment efficiency, company strategies 1.