خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش هنر از ابتدایی تا دانشگاه استاد محمد علی رجبی 17 جلد تألیف در زمینهی نگارگری اسلامی ایران و مقالات متعددی در مجلات و کنگرههای داخلی و خارجی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شریفزاده:جایگاه هنر را در آموزش و پرورش چگونه میبینید؟ رجبی:در دورههای متفاوت تحصیلی، اهداف آموزش هنر متفاوت است.
آموزش کودک را باید از زمانی آغاز کرد که وارد سن عقلی میشود و اعلام میکند، میخواهم این چیز را بکشم،اما نمیتوانم؛ یعنی از زمانی که میخواهد خودش را با قواعدی منطبق کند که در بیرون اوست.
در نظام آموزشی ما،از دانشآموز کلاس اول میخواهند که بفهمند،در صورتی که این سن،بهترین زمان برای حفظ کردن است.
شریفزاده:به نظر شما در بحث آموزش،حضور استادان چهقدر اهمیت دارد؟آیا در بحث آموزش بیشتر روی استادان تمرکز کنیم یا برنامهریزی؟ رجبی:در تمام دورههای آموزش هنر، حرف اول را استاد میزند.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود) اما در نظام آموزشی مدرسه نمیشود این کار را انجام داد،زیرا برآموزش عمومی تأکید دارد که بسیار غلط است.
شما فکر میکنید با این شیوه کار و برنامهریزی میتوان نتیجهای گرفت؟ رجبی:در این شکی نیست که برنامهریزی هنر در آموزش هنر،از ابتدایی تا دانشگاه،باید باهم هماهنگ باشد.
این در صورتی است که (به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش بهطور دقیق در اختیار نظام باشد.
درحالیکه آموزش الان غلط و برعکس شده است و با روش گرفتن ناصحیح مداد،وقتی قلم درشت به دستش میدهیم،ترکیب دست تغییر میکند و کار برایش مشکل میشود و هیچ احساس ناخوشایندی از گرفتن قلم نخواهد داشت."