چکیده:
هدف از پژوهش، بررسی نقش تنظیم هیجانی در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی، عملکرد تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان می باشد. بدین منظور 215 نفر از دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر کشکوئیه رفسنجان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه های تنظیم هیجانی گراتز و روئمر (2004)، تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (2001)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و بهزیستی روانشناختی ریف (2002) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد تنظیم هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی و مقدار تاثیر آن مثبت می باشد. یعنی هرچه عدم پذیرش پاسخ های هیجانی، دشواری در کنترل، فقدان آگاهی، دشواری در انجام رفتار، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و عدم وضوح هیجانی بیشتر باشد، تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان نیز بیشتر می شود. همچنین تنظیم هیجانی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان و بهزیستی روانشناختی را نیز پیش بینی و مقدار تاثیر آنها منفی شد. به عبارت دیگر هرچه عدم پذیرش پاسخ های هیجانی، دشواری در کنترل، فقدان آگاهی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و عدم وضوح هیجانی بیشتر باشد، عملکرد تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کاهش می یابد.
خلاصه ماشینی:
2 Izard & Ackerman 3 Lucas & Diener 4 procrastination 5 Wendelien 6 Uzun Ozer,.
9 Academic Performance 10 psychological well being 11 Berking & Wupperman 12 emotion regulation 13Gross & Thompson 14 regulation by emotions 15 regulation of emotions 16 Melnik & Hinshaw در واقع هيجانات خوشايند به همراه برخورداري از مهارت تنظيم هيجان باعث کسب نمرات بيشتر در محيط آموزشگاهي مي شود (ويلاويسنتسو و برناردو١٧، ٢٠١٣)؛ همچنين تنظيم هيجان با بسياري از عوامل زمينه ساز تعلل ورزي همچون افسردگي و اضطراب رابطه معناداري دارد.
نتايج اثر بخشي 17 Villavicencio & Bernardo 18 Burkholder 19 Schmitt 20 Shrav 21 Lee نقش تعلل ورزي، خودتنظيم گري و باورهاي فراشناختي در پيش بيني انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان خواف توسط سدرسادات (١٣٩٤) نشان داد که ارتباط منفي بين تعلل ورزي و انگيزش پيشرفت وجود داشته و حدود ١٨ درصد واريانس مربوط به انگيزش پيشرفت توسط تعلل ورزي، خودتنظيم گري و باورهاي فراشناختي تبيين مي شود.
بر اساس جدول ٩ مشاهده مي شود که مقادير معناداري متغيرهاي ابعاد تنظيم هيجاني کمتر از ٠/٠٥ مي باشد از اينرو مي توان گفت اين متغيرها، بهزيستي روانشناختي دانش آموزان را پيش بيني مي کنند و مقدار تأثير آنها منفي مي باشد؛ يعني مي توان گفت هرچه عدم پذيرش پاسخ هاي هيجاني، دشواري در کنترل ، فقدان آگاهي، دشواري در انجام رفتار هدفمند، دسترسي محدود به راهبردهاي تنظيم هيجاني و عدم وضوح هيجاني بيشتر باشند، بهزيستي روانشناختي دانش آموزان مقطع متوسطه دوم کاهش مي يابد.
Correlates of academic procrastination and mathematics achievement of university undergraduate students, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(4), 363-370.