چکیده:
باستان شناسان اتلال و اماکن تاریخی را از دیدگاه های مختلف باستان شناختی خود و از منظرهای گوناگون مورد مطالعه، تحقیق و تبین قرار می دهند، گاهی یافته ها را از نظر دوره زمانی دسته بندی می نمایند و زمانی تکنیک و شیوه ساخت آنها را مد نظر قرار می دهند و بعضا شیوه تولید مورد اهمیت قرار می گیرد، و زمانی هم بر مبنای یافته ها سعی بر بازسازی اعتقادات و آیین های انسان گذشته را دارند و گاهی هم از منظر زیبایی شناسی و هنر و یا معماری ... در این مقاله سعی بر معرفی آثار یک محدوده جغرافیایی با توجه به مستندات و بررسیهای باستان شناختی شده است که از دوره پیش از تاریخ شروع می شود و با اشاره به اماکن دوره تاریخی و خصوصا اسلامی ختم می گردد.
خلاصه ماشینی:
نگاه اجمالی به پیشینه و آثار باستانی شهرستان ورامین همایون رضوان کارشناس تحقیقات مؤسسه باستانشناسی دانشگاه تهران (از ص 173 تا 192) چکیده: باستانشناسان اتلال و اماکن تاریخی از دیدگاههای مختلف باستان شناختی خود و ار منظرههای گوناگون مورد مطالعه،تحقیق وتبیین فرار میدهند، گاهی یافتهها را از نظر دورهء زمانی دستهبندی مینمایند و زمانی تکنیک و شیوه ساخت آنها را مدنظر قرار میدهند و بعضا شیوهء تولید مورد اهمیت قرار میگیرد،و زمانی هم بر مبنای یافتهها سعی بر بازسازی اعتقادات و آئینهای انسان گذشته را دارند و گاهی هم از نظر منظر زیباییشناسی و هنر و یا معماری...
در این مقاله سعی بر معرفی آثار یک محدودهء جغرافیایی باتوجه به مستندات و بررسیهای باستانشناختی شده است که از دورهء پیش از تاریخ شروع میشود و با اشاره به اماکن دورهء تاریخی و خصوصا اسلامی ختم میگردد.
(تقریر، دکتر پرویز کردوانی) وجه تسمیه نام این شهر معلوم نیست(علاء الدین آذری،جغرافیایی تاریخی ورامین،ص 10)ولی در برهان قاطع چنین آمده:«ورام بر وزن سلام چیزهای سهل و سبک کموزن را گویند و نام شهری است از ملک ری به ورامین استهار دارد.
(رضوان،پایاننامه،ص 79 تا88) کاروانسرای خاتونآباد: در 25 کیلومتری شرق تهران در جنوب جاده خراسان در پاکدشت قرار دارد،این بنا به ابعاد(به تصویر صفحه مراجعه شود)متر مربع مستطیل است و به فرم چهارایوانی متقارن ساختهشده و حیاط آن 8 ضلعی است.
(طالقانی،تاریخ اجتماعی ورامین در دوره اسلامی،ص 25) برج علاء الدین: در شمال مسجد جامع و در کنار میدان اصلی شهر واقع شده است،سون هیدن محل آنرا نزدیک بازار و جنب باغ ذکر کرده است.