چکیده:
شکلگیری هویت در عصر کنونی تحتتاثیر رسانههای نوین است؛ رسانههایی که روندی در حال گسترش در جهان و ایران دارند و در عرصه تعلیموتربیت فرهنگهای گوناگون را در کنار هم، و در معرض آزمون سعی و خطا میگذارد و عنوان میکند درگیر شدن در چنین متنی با تحلیلهای متقابل فرهنگی، توان ایفای نقش تکوینی در برساخت سطوح متفاوت هویتی را داراست. نظر به نقش معلمان در جامعهپذیری دانشآموزان، چنین مطالعاتی از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار است. بر این اساس، تحقیق حاضر در صدد مطالعه و ارزیابی میزان «نفوذ و تاثیرات رسانه ها ترجیحا رسانه های نوپدید» در خانواده های دارای فرزند دانش آموز مقطع ابتدایی در شهرستان خرم آباد با جامعه آماری محدود و رابطه آن با نوع و میزان استفاده از رسانه مورد استفاده آنان است.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي نوين فناوري همچون اينترنت ، ماهواره ، تلفن همراه ، فضاي مجازي، شبکه هاي اجتماعي و بازي هاي رايانه اي در اشکال و با جذابيت هاي گوناگون به سرعت رو به گسترش است و توانسته تسهيل گري و بهبود شرايط زيستي را براي شهروندان به ارمغان بياورد، اما در کنار اين مزيت ها آسيب هاي نوظهور نيز شکل گرفته که برخي از پيامدهاي آن در فرهنگ رفتاري و گفتاري و هنجارهاي اجتماعي بروز يافته و هر از گاهي نمونه هاي جديدي از مظاهر خود را آشکار مي کند.
اخيرا بحث ارتباط شبکه هاي اجتماعي با آموزش مورد توجه متخصصين و کارشناسان آموزش الکترونيکي قرار گرفته است فضاي مجازي فضاي سايبر به مجموعه هايي از ارتباطات دروني انسان ها از طريق کامپيوتر و وسايل مخابراتي بدون در نظر گرفتن جغرافياي فيزيکي گفته ميشود.
با وجود اينکه بخشي از پاسخ گويان (بيشتر) از شبکه هاي اينترنتي مجازي و بخشي نيز (بيشتر) از تلويزيون استفاده ميکردند، يافته ها نشان داد بين مدت زمان استفاده از رسانه و اينترنت رابطه مستقيمي با ميزان افت تحصيلي دانش آموزان وجود داشت .
والدين بايد اين نکته را مورد توجه قرار دهند که براي پيشگيري از ارتباطات زياد کودکان در چت روم ها و استفاده آنها از فضاي مجازي به منظور دوست يابي، بايد تلاش هايي را جهت بر قراري روابط اجتماعي سالم براي کودکان خود انجام دهند و اوقات بيشتري را صرف بردن کودکان به پارک و منازل افراد خانواده خود که داراي کودکان همسن و سال هستند، انجام دهند.