چکیده:
در این پژوهش نقش آگاهی و بکارگیری تکنیک حسابداری مدیریت در استراتژی تصمیمگیری شرکتها مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان بخش حسابداری شرکتهای استان فارس میباشد. با توجه به اینکه جامعه آماری محدود میباشد، کل جامعه آماری که برابر با نامحدود است و بر اساس نمونه گیری کوکران 384 نفر بوده به عنوان حجم نمونه انتخابشدهاند، برای تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای PLS صورت گرفته است. یافتهها نشان داد نقش آگاهی (آگاهی از اطلاعات رقبا، مشتریان و بازار) و همچنین بکارگیری تکنیک حسابداری مدیریت موجب بهبود تصمیمگیری مدیران شرکتها می شود. همچنین یافته ها نشان داد بین درک استفاده از تکنیک حسابداری مدیریت استراتژیک و تصمیمگیری مدیران شرکتها ارتباط معناداری وجود ندارد.
In this study, the role of knowledge and application of management accounting techniques in corporate decision-making strategy was investigated. This research is of applied research and correlational research.The statistical population of the study includes all managers and employees of the accounting department of companies in Fars province. Due to the limited statistical population, the total statistical population, which is equal to unlimited and based on Cochran sampling, 384 people have been selected as the sample size, has been done for data analysis with PLS software. Findings showed that the role of awareness (knowledge of competitors, customers and market information) as well as the application of management accounting techniques improve the decision-making of company managers. The findings also showed that there is no significant relationship between understanding the use of strategic management accounting technique and decision making of company managers.