چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر توانایی مدیران بر رقابت در بازار محصول و رفتار شرکت است. برای سنجش رقابت در بازار محصول، از شاخص هرفیندال- هیرشمن و برای سنجش رفتار شرکت از سه عامل ارزش شرکت، رشد سهم بازار شرکت و فعالیتهای سرمایهگذاری و برای سنجش توانایی مدیران از شاخص دمرجیان و همکاران (2012)، استفاده شده است. در این پژوهش اطلاعات 114 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1398-1392 با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای ترکیبی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که توانایی مدیران بر رقابت در بازار محصول، ارزش شرکت و فعالیتهای سرمایهگذاری تاثیر معنی داری دارد. به علاوه، تاثیر توانایی مدیران بر رشد سهم بازار شرکت به لحاظ آماری تایید نگردید.
The purpose of this study is to investigate the effect of managers' ability on competition in the product market and company behavior. The Herfindel-Hirschman index was used to measure product market competition, the three factors of firm value, firm market share growth and investment activities were used to measure firm behavior, and the Demerjian et al. (2012) index was used to measure managers' ability. In this study, the data of 114 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2013- 2019 were analyzed using multiple regression analysis based on composite data. The results showed that the ability of managers has a significant effect on product market competition, company value and investment activities. In addition, the effect of managers' ability on the growth of the company's market share was not statistically confirmed.
خلاصه ماشینی:
براي سنجش رقابت در بازار محصول ، از شاخص هرفيندال - هيرشمن و براي سنجش رفتار شرکت از سه عامل ارزش شرکت ، رشد سهم بازار شرکت و فعاليت هاي سرمايه گذاري و براي سنجش توانايي مديران از شاخص دمرجيان و همکاران (٢٠١٢)، استفاده شده است .
پيشينۀ پژوهش خياط بهبهان و فرخايي (١٣٩٨)، در پژوهشي به بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر رابطه بين قدرت مديرعامل و ارزش شرکت در شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
عالوه بر اين نتايج پژوهش نشان ميدهد که رقابت در بازار محصول تأثير مثبت و معناداري بر رابطه بين قدرت مديرعامل و ارزش شرکت دارد.
براي اين منظور از بين شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ١٨١ شرکت در بازه زماني ١٣٨٩ الي ١٣٩٤ انتخاب نموده و با استفاده از رگرسيون چند متغيره با روش برآورد حداقل مربعات تعميم يافته و داده هاي ترکيبي مورد آزمون قرار گرفتند.
علاوه بر اين نتايج پژوهش آنها نشان داد که رقابت در بازار محصول تأثير مثبت و معناداري بر رابطه بين قدرت مديرعامل و ارزش شرکت دارد.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش تاثير توانايي مديران بر رقابت در بازار محصول و رفتار شرکت در شرکت هاي عضو بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي ١٣٩٢ تا ١٣٩٨ با استفاده از اطلاعات که نتايج ١١٤ شرکت با استفاده از رگرسيون خطي چند متغيره در فصل چهارم مورد آزمون قرار گرفت که نتايج حاصله از آن بشرح زير ارائه گرديده است .