چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس بر عزت نفس و سازشیافتگی کودکان با اختلال اضطراب جدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال اضطراب جدایی مراجعهکننده به بیمارستان ابن سینای مشهد در سال 1397 بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 16 نفر از آنها انتخاب شد و سپس به شیوه ی تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (8 نفر) گمارده شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های عزت نفس روزنبرگ (1965)، پرسشنامۀ اضطراب اسپنس (1997) و پرسشنامه سازشیافتگی دانش آموزان سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند، برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای درمان چند وجهی لازاروس اجرا شد درحالی که گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد، درمان چند وجهی لازاروس باعث افزایش عزت نفس و سازشیافتگی کودکان با اختلال اضطراب جدایی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.بر این اساس می توان نتیجه گرفت درمان چندوجهی لازاروس با تکیه بر 7 بعد مختلف و تاثیرگذاری بر آن، میتواند روشی موثر در درمان اختلال اضطراب جدایی و بالا رفتن عزت نفس و سازشیافتگی در این کودکان شود.
خلاصه ماشینی:
سازگاري اجتماعي شامل تعامل مؤثر فرد با محيط زندگي بوده و نشانه اي آن داشتن احساسات مثبت درباره خود، شرکت در فعاليت هاي اجتماعي، لذت بردن از ارتباط با ديگران ، احساس آرامش در موقعيت هاي ناآشنا، داشتن احساسات مثبت درباره ديگران و توانايي تأثيرگذاري بر ديگران است (ذبيح قاسمي،طهراني زاده و مردوخي، ١٣٩٨) باتاگليا١ (٢٠١٥) در پژوهش خود نشان داد از آنجايي که اختلال اضطراب جدايي در اکثر مواقع باعث دلبستگيهاي ناايمن ميشود، کودکان مبتلا به اين اختلال به سختي ميتوانند با محيط پيرامون و افراد اجتماع سازش داشته باشند و همين امر بر عزت نفس اين کودکان اثر منفي ميگذارد.
جامعه آماري شامل تمامي کودکان با اختلال اضطراب جدايي در سنين ٧ تا ١٢ مراجعه کننده به بيمارستان فوق تخصصي روان پزشکي ابن سيناي مشهد در سال ١٣٩٧ بودند که از بين اين کودکان ١٦ نفر به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمايش و کنترل (هر گروه ٨ نفر) گمارده شدند و پيش آزمون برايشان اجرا شد (از آنجايي که جلب همکاري تعداد افراد بيشتري براي شرکت در پژوهش دشوار بود و از طرفي در پژوهش هاي آزمايشي هدف تأمين اعتبار دروني طرح است نه 1.
با توجه به اين يافته ها فرضيه اول پژوهش تائيد ميشود و ميتوان گفـت که درمان چندوجهي لازاروس بر عزت نفس کودکان با اختلال اضطراب جدايي تأثير دارد.