چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای کمال گرایی در رابطه میان اضطراب حالت - صفت و خودکارآمدی با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان شهر تهران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و شرکت کنندگان 349 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی، کمال گرایی، اهمال کاری و اضطراب حالت-صفت پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بر اساس اضطراب صفت - حالت، خودکارآمدی و کمال گرایی مثبت می توان اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی نمود و کمال گرایی منفی نیز به طور معناداری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کرد. همچنین نقش واسطه ای کمال گرایی در رابطه میان اضطراب صفت - حالت و خودکارآمدی با اهمال کاری تحصیلی مورد تایید قرار گرفت و مدل مفروض با توجه به شاخص های X2، GFI، AGFA، CFI و RMSEA که به ترتیب برابر با نمرات 92/2، 99/0، 98/0، 97/0 و 42/0 می باشد،از برازش مناسب و قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که کاهش اضطراب و کمال گرایی منفی و ارتقاء خودکارآمدی و کمال گرایی مثبت می توانند در کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان موثر باشند. بنابراین می توان در طراحی مداخلات مربوط به کاهش اهمال کاری تحصیلی این مولفه ها را در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
Schuenemann, Scherenberg, von Salisch, & Eckert 5.
Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate 7.
مطالعات داخلي نيز کمال گرايي را به عنوان عامل پيش بين اهمال کاري تحصيلي مورد تأييد قرار داده اند (رئوف ، خادمي و نقش ، ١٣٩٨؛ محمودزاده و محمدخاني، ١٣٩٥؛ نوري امام زاده ئي و نيلفروشان ، ١٣٩٥ و هاشمي و لطيفيان ، ١٣٩٢).
همانطور که در بررسي پيشينه ملاحظه شد اضطراب ، خودکارآمدي و کمال گرايي متغيرهاي مهم و اثرگذار بر اهمال کاري تحصيلي هستند که اين اثرگذاري در مطالعات مختلف به صورت جداگانه مورد تأييد قرار گرفته است .
Grunschel, Patrzek, Klingsieck, & Fries 3.
Gagnon, Dionne, Raymond, & Grégoire 5.
Krispenz, Gort, Schültke, & Dickhäuser 7.
Zacks, & Hen نقش واسطه اي کمال گرايي بر رابطه ميان اضطراب صفت -حالت و خودکارآمدي با اهمال کاري تحصيلي در دانشجويان است .
در شکل ١ الگوي رابطه ساختاري بين اضطراب صفت -حالت و خودکارآمدي و اهمال کاري تحصيلي با مياجيگري کمال گرايي نشان داده شده است .
1. bootstrap بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش واسطه اي کمال گرايي در رابطه ميان اضطراب حالت –صفت و خودکارآمدي با اهمال کاري تحصيلي در دانشجويان انجام شد.
همچنين با يافته هاي رئوف و همکاران (١٣٩٨)، محمودزاده و محمدخاني (١٣٩٥)، نوري امام زاده ئي و نيلفروشان (١٣٩٥) و هاشمي و لطيفيان (١٣٩٢) که کمال گرايي را به عنوان عامل پيش بين اهمال کاري تحصيلي مورد تائيد قرار داده اند، همخواني دارد.