چکیده:
جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیست محیطی یک ملت خاص ، آزمون چگونگی نگاه
مصرف کنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیست محیطی و در نتیجه نحوه رفتار آن ها موضوع مهمی
است . از این رو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد
خرید محصول سبز با تعدیل گری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد. پژوهش حاضر از نظر
طبقه بندی مبنی بر طریقه انجام پژوهش ، از گونه همبستگی ، از نظر دسته بندی تحقیقات بر مبنای هدف
نیز یک تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کاربران شهر تبریز که در
اینستاگرام از تبلیغات محصولات سبز بازدید می کنند، می باشد. بر اساس فرمول کوکران ، به روش
نمونه گیری دردسترس حجم نمونه تعداد ٣٨٤ نفر به دست آمد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه
استاندارد بر مبنای طیف لیکرت می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ٢٣ و
نرم افزار SMART-PLS نسخه ٣ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج مطالعه نشان داد که بدبینی
نسبت به تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز تاثیر دارد. افزون بر این
بدبینی نسبت به تبلیغات سبز بر سودمندی اطلاعات تاثیر دارد. سرانجام خودتفسیری مستقل و وابسته
رابطه بین سودمندی اطلاعات و قصد خرید سبز را تعدیل می کند.
خلاصه ماشینی:
از این رو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیل گری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد.
تبلیغات سبز به طور فزاینده ای برای ترویج محصولات سبز مورد استفاده قرار میگیرد و رابطه مثبت آن با قصد خرید سبز مصرف کننده ثابت شده است [٦]، [٧].
هنگامی که مصرف کنندگان با خودتفسیر بسیار وابسته به یکدیگر نسبت به تبلیغات سبز مشکوک هستند، ممکن است همچنان مایل به خرید محصولات سبز باشند اگر از نظر اجتماعی تحت تأثیر دیگران برای انجام این کار احساس کنند [٢٨].
, 0/050 , 2/296 , تأیید ٧- نتایج و پیشنهادات هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیل گری خودتفسیری مستقل و وابسته در بین کاربران بازدیدکننده از تبلیغات محصولات سبز در اینستاگرام است .
همچنین طبق نتایج ارزیابی فرضیه چهارم تأیید گردید که سودمندی اطلاعات در تأثیر بدبینی نسبت به تبلیغات سبز در رسانه های اجتماعی بر قصد خرید محصول سبز نقش میانجی دارد.
و همچنین طبق نتایج ارزیابی فرضیه ششم تأیید گردید که خودتفسیری وابسته در رابطه بین سودمندی اطلاعات و قصد خرید محصول سبز نقش تعدیل گر مثبت دارد.
(٢٠١٩), Understanding consumers’intentions to purchase green products in the social media marketing context.
The impact of green advertising on consumer purchase intention of green products.
[٢٥] Ying Sun & Jie Shen, Lihui Xia , Biao Luo (٢٠٢٠), How does green advertising skepticism on social media affect consumer intention to purchase green products?.