چکیده:
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکت ها میباشد که در آن حس
نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکت ها و سازمان ها با استفاده از این روش هم به
سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخ گویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی
میباشند. با این حال ، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده بوده است و نیاز به یک پژوهش
جامع در زمینه روند تحقیقات گذشته و روند پیش رو این موضوع وجود دارد. این مطالعه یک تحلیل
کتاب سنجی با استفاده از نرم افزارهای Vosviewer و Gephi میباشد که برای بررسی این حوزه با
استفاده از ٤٥٤ مقاله گزینش شده که در مجلات Q1 و Q2 در بین سال های ١٩٨٧ تا ٢٠٢٢ انجام شده
است ؛ به بررسی حوزه مطالعاتی بازاریابی خیرخواهانه پرداخته است . برای این مطالعه ابتدا تعداد
مقالات ، استنادها، زوج های کتاب شناختی، تحلیل هم واژگانی و تحلیل اعتبار مورد بررسی قرار گرفت .
سپس برای تحلیل شبکه از تحلیل هم نویسندگی، تحلیل هم استنادی و تحلیل هم استنادی پویا بهره گرفته
شد. در انتها با توجه به تجزیه وتحلیل های انجام شده چهار حوزه موضوعی اصلی شناسایی شد که
شامل برنامه ریزی و چگونگی اقدام بازاریابی خیرخواهانه برای بازدهی مناسب ، نگرش و دیدگاه ها به
بازاریابی خیرخواهانه ، نقش برند بازارایابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه میباشد
که دو حوزه نگرش و دیدگاه ها به بازاریابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه با توجه
به روند مقالات آن ها میتوان انتظار داشت در سال های آتی توجه بیشتری را به خود جلب نمایند.
خلاصه ماشینی:
که میتوان با توجه به کلمات کلیدی نویسنده آن را به سه قسمت تقسیم کرد که در هر قسمت از جمله موارد قابل ذکر شامل موارد زیر است : (الف ) اهداف مالی و غیرمالی (Marketing, Nonprofit, Advertising, Promotion, Pricing) (ب ) نگرش های خیرخواهانه ( Warm glow, Attitude, Ethical consumption, Brand attitude) (ج ) مسئولیت اجتماعی شرکت ( ,Social responsibility, Social responsibility Corporate image, Sustainability).
, (٢٠٠٦) [٣٩] , 0/047136 خوشه ١: رنگ زرد, Lii & Lee (٢٠١٢) [٤٠] , 0/042496 , Deshpande & Hitchon (٢٠٠٢) [٤١] , 0/040861 , Basil & Herr (٢٠٠٦) [٤٢] , 0/032793 , Hou et al.
, (٢٠٠٦) [٤٧] , 0/036102 خوشه ٢: رنگ قرمز , Moosmayer & Fuljahn (٢٠١٠) [٤٨] , 0/030608 , Cornwell & Coote (٢٠٠٥) [٤٩] , 0/026791 , Beise-Zee (٢٠١١) [٥٠] , 0/023194 , Folse et al.
,(٢٠٠٤) [٣٧] , 0/079137 , Lafferty (٢٠٠٧) [٥٤] , 0/040139 , Samu & Wymer (٢٠٠٩) [٥٥] , 0/034149 خوشه ٣: رنگ سبز, Lafferty & Edmondson (٢٠٠٩) [٥٦] , 0/031922 , Chang (٢٠٠٨) [٥٧] , 0/029475 , Dean (٢٠٠٣) [٥٨] , 0/024502 , Lafferty et al.
, (٢٠١٦) [١٠] , 0/021509 , Chowdhury & Khare (٢٠١١) [٥٩] , 0/018479 , Nan & Heo (٢٠٠٧) [٦٠] , 0/016955 , Arora & Henderson (٢٠٠٧) [٦١] , 0/132431 , Pracejus & Olsen (٢٠٠٤) [٣٥] , 0/078687 , Krishna & Rajan (٢٠٠٩) [٦٢] , 0/065152 , Koschate-Fischer et al.
, (٢٠١٢) [٦٣] , 0/051336 خوشه ٤: رنگ آب, Winterich & Barone (٢٠١١) [٦٤] , 0/045816 ی, Henderson & Arora (٢٠١٠) [٦٥] , 0/042136 , Krishna (٢٠١١) [٦٦] , 0/030179 , Andrews et al.