خلاصه ماشینی:
"اما آیا در این مدت هیچ مطالعهای در زمینهء شناخت نواحی ایران و یا جهان انجام شده است؟جواب این سؤال مسلما منفی است.
در سالهای اول انقلاب فرهنگی،به جهت روش نامطلوب مطالعات توصیفی و نفوذ پیشرفتهای فنی کشورهای دیگر در زمینهء اصول و مهارتهای جغرافیا به ایران،بیشتر جغرافیدانان ایران اشتیاق فراوان به یادگیری و آموزش اصول و مفاهیم و مهارتهای جغرافیا نشان دادند.
شاید دلیل اصلی این بیتوجهی به جغرافیای ناحیهای ماهیت و یا رویکرد نامطلوب مطالعات توصیفی بوده است.
اکنون که با ورود رایانه به عالم جغرافیا و آشنایی جغرافیدانان به روشهای آماری و ریاضی و توسعهء گستردهء سیستم اطلاعات جغرافیایی سنگ بنای اصلی وارد شدن به روابط و تعاملهای جهانی شده و نظریهء گفتوگوی تمدنها بر این شناخت استوار شده است،جغرافیدانان ایران باید در هدفها و سیاستهای آموزشی جغرافیای ایران تجدیدنظر بکنند.
یکی از زمینههای اصلی حرکت دانشگاهها تأسیس دورههای آموزشی کارشناسی ارشد مطالعات ناحیهای است که در گذشته دایر بود."