چکیده:
مقدمهی کوتاه کتاب جغرافیای سال دوم آموزش متوسطه به خوبی بیانکنندهی رویکردی نو در آموزش جغرافیاست.در این مقدمه بیان شده است که باید دانشآموزان را به طور فعال در روند تدریس درگیر کرد و به جای تأکید بر اطلاعات و آمار،راه استفاده از آنها را آموزش داد.کلاس جغرافیا را به محیطی شاد و لذت بخش مبدل کرد،به این امید که خاطرات خوش آن برای حل مشکلات آینده راهگشا باشد. واقعیت این است که این رویکرد زیبا و جذاب با آنچه که در مدرسههای ما میگذرد،فاصلهی زیاد دارد و در راه نهادینه کردن آن،با چالشهای جدی مواجه هستیم.هنوز در مدرسههای ما تأکید زیادی بر محفوظات میشود.روش تدریس سخنرانی غالب است و ارزشیابیهای سنتی چون کابوسی بر ذهن دانشآموزان سایه افکندهاند.علت این عدم هماهنگی،رعایت نکردن اصل جامعنگری بوده است؛به طوری که تحول به دو حوزهی تعیین هدفها و نگارش محتوا محدود شده است و روشهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی با نوعی غفلت روبهور شدهاند.در نتیه،این حرکت مثبت و سازنده با چالشهای جدی مواجه شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقدمه بیان شده است که باید دانشآموزان را به طور فعال در روند تدریس درگیر کرد و به جای تأکید بر اطلاعات و آمار،راه استفاده از آنها را آموزش داد.
در جلسات گروه آموزشی جغرافیای شهرستان نجف آباد،در مورد موانع اجرایی این روشها بحثهای مفصلی صورت گرفت که در نهایت به جمعبندی زیر رسیدیم: کمبود امکانات سمعی و بصری و به خصوص نقشه،رایانه و سیدیهای مناسب و مهمتر از آن،عدم استفادهی بهینه از این امکانات،کمبود فضای آموزشی مناسب،آشنایی کم معلمان با رویکردهای جدید و شیوههای تدریس نو،کمتجربه بودن دانشآموزان در کارهای گروهی و بینظمیهای ناشی از آن،وجود مدیریت سنتی پایبند به رویکرد سنتی در مدرسهها و توجیه نبودن کادر اداری،عدم تناسب زمان با حجم کتابها،توجیه نبودن والدین و اعتراضات آنها،از جمله موانع اجرایی در راه به کارگیری شیوههای تدریس فعال هستند و لازم است،راهکارهایی در این رابطه اندیشیده شوند؛راهکارهایی از این دست: -اگر بپذیریم،برای انجام هر تحولی ابتدا لازم است فرهنگسازی شود،باید از طریق رسانههای گوناگون در سطح جامعه اطلاعرسانی کافی صورت بگیرد تا عموم مردم بدانند،کارکرد عناصر آموزشی تغییر کرده و نقش دانشآموزان از پذیرندگی به جست و جوگری،و نقش معلمان از انتقال دهندگی به هدایتگری متحول شده است.
اگر این رویه معکوس شود و کلاسها براساس موضوعات درسی نامگذاری شوند و هر کلاس به معلم مربوطه اختصاص یابد،معلم میتواند به سلیقهی خود و متناسب با روش تدریس انتخابیاش،میز و نیمکتها را در کلاس قرار دهد و مشکلات مربوط به فضای آموزشی را به حداقل برساند."