چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای استانداردسازی فناوری نانو و تبیین قضایای تئوریک حاکم بر آن میباشد. با توجه به ابهام و عدمقطعیت موجود در ماهیت فناوری نانو، تجاریسازی آن مستلزم ایجاد یک نظام تنظیمگری مناسب بوده و پیشنیاز پیادهسازی چنین چارچوبی، استانداردسازی فناوری است. از اینرو، هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای استانداردسازی فناوری نانو و تبیین قضایای تئوریک حاکم بر آن میباشد. این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی بوده که با رویکرد کیفی و رهیافت نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مدیران در سطح کلان و بنگاه بوده و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای کیفی گردآوری شده با استفاده از نرمافزار maxqda18 تحلیل و مدل نهایی استخراج شد. براساس تحلیلهای صورت گرفته، در مراحل کدگذاری محوری 45 کد و کدگذاری گزینشی 6 مقوله شامل پیشرانها، استانداردسازی فناوری نانو، سازوکارها، پیش-نیازها، شرایط و موانع محیطی، و نتایج شناسایی شدند. نظریه حاصل نشان میدهد که استانداردسازی فناوری نانو منجر به افزایش سهم بازار، افزایش حجم تولید و تقاضا، برندسازی، افزایش کیفیت و ایمنی، خلق ثروت و مزیت اقتصادی، پیشگامی در فناوری نانو، جلب اعتماد عمومی، کاهش ریسک و عدمقطعیت فناوری و انتشار نوآوری میشود. برای دستیابی به این نتایج بر راهبردهای دیپلماسی استانداردسازی، جلب مشارکت بخش خصوصی، توسعه استانداردسازی شرکتی، بهبود و ارزشیابی نظام ملی استانداردسازی فناوری نانو، اجباری کردن برخی از استانداردها، صادراتمحور کردن سیاستهای استانداردسازی فناوری نانو، استانداردسازی در چرخه عمر فناوری، توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی اندازهشناسی نانو، پژوهشوتوسعه در استانداردسازی فناوری نانو، سیاستگذاری صحیح دولت و کنترل و تضمین کیفیت محصولات تاکید میشود.
given the ambiguity and uncertainty in the nature of nanotechnology, its commercialization requires the development of an appropriate regulatory system, and the prerequisite for implementation of such a framework is technology standardization. therefore, the purpose of this study is to provide a model for standardization of nanotechnology and explain the theoretical theorems. this research is an applied research that has been done with a qualitative approach based on grounded theory. the statistical population of this study is experts at the macro and firm levels and purposeful sampling has been used. the collected qualitative data were analyzed using maxqda18 software and the final model was extracted. based on the analyzes performed, in the axial and selective coding stages, 45 codes and 6 categories were identified, including drivers, nanotechnology standardization, mechanisms, prerequisites, surrounding conditions and barriers, and results. the resulting theory shows that standardization of nanotechnology leads to increasing market share and production volume and demand, branding, increasing quality and safety, creating wealth and economic advantage, pioneering in nanotechnology, gaining public trust, reducing risk and technology uncertainty, diffusion of innovation. to achieve these results are emphasized on strategies including, standardization diplomacy, attracting private sector participation, developing corporate standardization, improving and evaluating the national nanotechnology standardization system, enforcing some standards, export-oriented nanotechnology standardization policies, standardization in the technology life cycle, development of nanometrology laboratories, research and development in nanotechnology standardization, proper government policy, and product quality control and quality assurance.