چکیده:
هدف: ارزیابی کیفی وبگاههای سازمانهای جهاد کشاورزی در سراسر کشور براساس شاخصهای فائو. روششناسی: در این پیمایش با استفاده از رویکرد ارزیابانه، 32 وبگاه سازمانهای جهاد کشاورزی در سراسر کشور براساس 118 شاخص کیفی استاندارد فائو ارزیابی شد. یافتهها: 50% وبگاهها از نظر شاخصهای فائو در وضعیت "مناسب"، 87/ 46% در وضعیت "متوسط"، و 13/ 3% در وضعیت "ضعیف" قرار دارند. وبگاه سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با امتیاز 442 رتبه اول، ایلام و آذربایجان غربی با امتیاز 439 بهطور مشترک رتبه دوم، و خراسان شمالی با امتیاز 438 رتبه سوم را کسب کردهاند. ضعف رابط کاربری و کیفیت فنی، ضعف در دسترسپذیری و کاربردپذیری، وجود صفحات تهی، رعایت نکردن حق مالکیت معنوی، و پایین بودن کیفیت مطالب از جمله مهمترین نقاط ضعف این وبگاهها بوده است. نتیجهگیری: رعایت نکردن استاندارد، علت اصلی کاهش کیفیت در نیمی از وبگاههای سازمانهای جهاد کشاورزی در سراسر کشور است که لازم است براساس شاخصهای فائو، بهعنوان معیار معتبر و مرجع بینالمللی در حوزه کشاورزی بازنگری و اصلاح شود.
Purpose: Qualitative evaluation of Iran Agricultural Organizations’ websites based on FAO criteria. Methodology: In this survey, 32 websites of agricultural organizations around Iran were evaluated based on 118 standard qualitative criteria from FAO. Results: 59% of websites were in a “suitable” condition, 46.87% were in “Average” and 3.13% in “weak” level. Hormozgan website ranked first among all with 442 points followed by Ilam and West Azerbaijan jointly (439 points) and Khorasan with 438 points. The main problems of websites were weakness in user interface and technical matters, accessibility and usability deficiencies, empty pages, disobeying the copyright law and low-quality content. Conclusion: Noncompliance to standards is the main problem in half of websites. So, the websites need to be revised and reformed based on FAO criteria –the international reference and standard in agriculture field.
خلاصه ماشینی:
FAO Web Quality Assur- ance Checklist یافته ها شاخص ۱: کیفیت محتوا کیفیت محتوا از سه شاخص اصلی خوانایی جامعیت اطلاعات و ارجاع دهی تشکیل شده جدول ۱ ارزیابی وبگاهها نسبت به شاخصهای کیفیت محتوا شاخص های کیفیت محتوا ارزیابی وضعیت میانگین خوانایی جامعیت اطلاعات ارجاع دهی عالى متوسط ضعیف بسیار ضعیف ۳۱/۲ ۶۲/۵ ۱۹/۸ ۱۵/۶ ۲۱/۹ ۲۱/۹ ۳۶/۵ ۴۶/۹ ۱۲/۵ ۱۲/۵ تعداد و درصد وبگاهها طبق جدول ۱، بیشترین فراوانی ۳۷۵) (درصد) به وبگاههایی تعلق دارد که در وضعیت متوسط قرار دارند و بگاههایی با امتیاز عالی ۳۱/۲ درصد در رتبه دوم و وبگاههایی با امتیاز خوب ۱۹/۸) درصد در رده سوم قرار گرفته اند با توجه به داده های جدول و با عنایت به اینکه بیشتر وبگاههای مورد بررسی از نظر کیفی در وضعیت متوسط تا عالی قرار گرفته اند میتوان چنین استنباط کرد که جامعه مورد بررسی از نظر شاخصهای کیفیت محتوا در وضعیت خوبی قرار دارند ارزیابی کیفی وبگاههای سازمانهای جهاد کشاورزی کشور براساس شاخص ۲ دسترس پذیری کاربردپذیری و بهینه بودن موتور جستجو مقوله دسترس پذیری ،کاربردپذیری و بهینه بودن موتور جستجو از ۱۰ شاخص (عناوین صفحه، ابر برچسب توصیف نشانیهای اینترنتی راهبری موتورهای جستجو، متن لنگری برگه های سرعنوان بهینه بودن ،تصاویر مطالب غیر متنی کنترل کل قالب و ترکیب صفحات با سی اس اس تشکیل شده است.