چکیده:
One of the important principles when studying religious texts, and especially interpreting sacred texts, is to pay attention to the historical debates on whether or not the sacred text has been distorted in the course of history. In other words, to what extent are these texts valid? Shiite and Sunni scholars have raised the issue of the Qur'an's immunity from distortion and falsification in their interpretations, which is in opposite to the view of Western scholars on the issue of distortion in the Testaments. Based on a qualitative method with a content analytical approach, this research examined the reasons for the distortion or non-distortion of the Holy Qur’an and the Testaments, in line with an investigation into the issue of distortion and its dimensions. Findings show that the distortion of the Qur’an may be considered only in terms of meanings while it is completely different in the Testaments. In fact, the problem of making Testaments by humans and the historic disappearance of the Torah and the divine Bible prove that we should speak of their falsification, not distortion.
یکی از مبانی مهم در بررسی متون دینی و به ویژه تفسیر
متون مقدس، توجه به این بحث تاریخی است، که ایا متن
مقدس درگذر تاریخ دچار تحریف شده است؟ به بیان دیگر،
این متون تا چه اندازه از اعتبار برخوردار هستند؟ مفسران
شیعی و اهل سنت در عنایت به این نکته اساسی در تفاسیر
خود، بحث سلامت قران از تحریف را مطرح کردهاند، که در
نقطه مقابل نگاه محققان غربی به مسيله تحریف در عهدین
است. در این پژوهش که به ابتنای روش کیفی و با رویکرد
تحلیل محتوا بررسی شد، با توجه به بررسی محتوایی مسيله
تحریف و ابعاد و انواع ان، به بررسی دلایل تحریف پذیری یا
تحریف ناپذیری قران کریم و عهدین پرداخته است، و این
نتیجه حاصل شد که تحریف در قران تنها از حیث معنوی
امکانپذیر است؛ اما تحریف در عهدین بحثی متمایز است؛
چرا که اساسا با توجه به بشری بودن و به اصطلاح
دستساز بودن عهدین و مفقود شدن تورات و انجیل الهی،
به جای تحریف در عهدین فعلی باید قايل به جعل شد.