چکیده:
هدف: استعدادیابی تحصیلی، همواره بهعنوان یک چالش و دغدغه جدی برای کُنشگران آموزشی مطرح بوده و هست. گسترش و تخصصیتر شدن مشاغل و خلق دانشهای جدید، ضرورت شناسایی استعدادهای تخصصی بهعنوان یکی از مهمترین زمینههای اثرگذار در موفقیت تحصیلی و شغلی را دوچندان کرده است. بهرغم اهمیت موضوع و انجام پژوهشهای متعدد برای کمک به تشخیص و ارزیابی روا و معتبر از استعدادهای تحصیلی و شغلی، تاکنون یک مرور اسنادی یا بررسی آسیبشناسانه میدانی در مورد آن در کشور ایران شکلنگرفته است. در این مقاله، تلاش شد با مرور نظاممند اسناد مرتبط با استعدادیابی تحصیلی در ایران از سال 1370 تا 1399، بهطور عمیق به آسیبشناسی مفهومی و اجرایی در حوزه استعدادیابی تحصیلی پرداخته شود.روش پژوهش: با استفاده از مرور نظاممند، کلمات کلیدی شامل استعدیابی، استعدادیابی تحصیلی، آسیبشناسی استعدادیابی، روشهای استعدادیابی تحصیلی، نقاط قوت و ضعف استعدادیابی تحصیلی انتخاب گردید و بدون درنظرگرفتن محدودیت زمانی در پایگاههای دادههایGoogle scholar ، SID، Magiran، Noormags، Civilica و Irandoc جستجو انجامشد، که در نتیجه آن، تعداد 817 سند بازیابی و سپس بااستفادهاز فهرستوارسی ارزیابی پریزما (PRISMA)، 32 سند برای بررسی و تحلیل انتخاب شدند. تحلیل دادهها بااستفادهاز روش اولزاید (Altheide) انجام گردید.یافتهها: کمتر از پنج درصد از مطالعات استعدادیابی در ایران به استعدادیابی تحصیلی پرداختند، و در این پژوهشها تعریفی از استعداد تحصیلی و یا استعدادیابی تحصیلی ارائه نشدهاست. بیشتر مطالعات، استعداد تحصیلی را با مفاهیمی همچون هوش (18%)، خلاقیت (6%)، استعداد عمومی (5/5%)، پیشرفت تحصیلی (5/5%)، رغبت، نگرش و علاقه (12%) و یا استعداد برتر (12%)، مترادف یا یکسان درنظرگرفتند؛ ابزارهای بهکار رفته برای سنجش استعداد تحصیلی شامل پرسشنامه محققساخته براساس طیف لیکرت (28%)، آزمونهای پیشرفت تحصیلی (5/10%)، هوش گاردنر (5/10%)، رغبتسنج هالند (5/10%)، آزمونهای استعداد عمومی (5%)، استفاده از نمرات دروس (5%)، آزمون وودکاک- جانسون (5%) و یا آزمونهای ترکیبی از چند آزمون روانشناختی (5/10%)، بودهاست. مطالعات در این زمینه بیشتر با هدف بررسی عوامل موثر (عوامل مرتبط) بر استعداد تحصیلی (28%)، طراحی مرکز استعدادیابی کودکان (22%)، بررسی ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی آزمون استعدادیابی (16%)، ساخت و هنجاریابی ابزار برای سنجش استعداد تحصیلی (9%)، استعدادیابی تحصیلی بااستفادهاز سیستمهای فازی (9%)، مقایسه استعداد تحصیلی گروههای مختلف (7%) و یا شناسایی مولفهها و شاخصهای مهم در استعداد تحصیلی (9%)، انجامشدند.نتیجهگیری: عدمتوازن جدی در زمینه مطالعه انواع مختلف استعداد وجود دارد، بهطوریکه بیشتر مطالعات به موضوع استعدادیابی ورزشی پرداختند و استعداد تحصیلی مغفول ماندهاست. ازجمله چالشهای مطرح در زمینه استعدادیابی تحصیلی در ایران میتوان به نبود مرکز و مرجع رسمی معتبر به منظور الف) ارائه تعریف و رهیافتهای روشن و واحد از استعداد تحصیلی و استعدادیابی تحصیلی، ب) هدایت فرایند آزمونسازی، استانداردسازی آزمونهای روانشناختی و آموزشی؛ ج) هدایت و نظارت بر فرایند استعدادیابی تحصیلی، ج) بررسی اعتبار آزمونهای بهکار گرفتهشده در استعدادیابی تحصیلی در کشور، د) اعتبارسنجی مراکز فعال در حوزه استعدادیابی؛ بدفهمیها و کژکارکردهایی نظیر الف) مترداف فرضنمودن استعداد، هوش، خلاقیت، رغبت، نگرش و پیشرفت تحصیلی با استعداد تحصیلی، ب) استفاده از آزمونهای هوش و خلاقیت بهجای آزمونهای استعداد تحصیلی، ج) استفاده نادرست و عدمهنجاریابی و استانداردسازی آزمونهای استعدادیابی تحصیلی ترجمهشده، و نپرداختن به نیازهایی نظیر الف) تهیه و تدوین آزمونهای بومی در حوزه استعدادیابی تحصیلی، ب) ارائه تعریف روشن و واحد از استعداد تحصیلی و استعدادیابی تحصیلی در متون تخصصی و دانشگاهی، هدایت آموزش رسمی ایران مبتنی بر استعدادیابی تحصیلی، تدوین پروتکل مشخص، عینی و قانونمند درباره ویژگیهای یک مرکز استعدادیابی تحصیلی و استعدادیابی کودک اشاره کرد. باتوجه به اهمیت راهبردی استعدادیابی تحصیلی و وجود خلاها، بدفهمیها و کژکارکردیهای فراوان و مخاطرهآمیز در مسئله تشخیص و پرورش استعدادهای تحصیلی و نخبهپروری، پیچیدهشدن مشاغل و فعالیتها در عصر دیجیتال، توجه و اقدام فوری متولیان کلان در نظام آموزشی و تربیتی کشور و سرمایهگذاری وسیع در این حوزه، ضرورتی انکارناپذیر بوده و ادامه روند معیوب موجود، میتواند تبعات گستردهتری را به جامعه تحمیل نموده و زمینه شکاف و گسست راهبردی از توسعه جهانی و عقبگرد از اهداف کلان توسعه کشور را رقم زند.
Objective: Aptitude search, especially Scholastic Aptitude (SA), has always been a serious challenge for parents, counselors, teachers and even students themselves. Due to the wider and more specialized jobs and the creation of new knowledge, the need to identify specialized aptitudes for greater academic and professional success increases? For this reason, numerous studies have addressed the issue of searching and evaluating scholastic and professional aptitudes. However, despite the undeniable importance of this issue, there is still no review on it in Iran. In this paper a systematic review of the literature related to Scholastic Aptitude Search (SAS) in Iran from 1991 to 2021 was conducted and related studies were thoroughly reviewed and analyzed.Methods: Using systematic review, keywords include aptitude search, SAS, aptitude search pathology, methods of SAS, SAS strengths and weaknesses, regardless of time constraints in Google Scholar, SID, Magiran, Noormags, Civilica and Irandoc databases were searched, of which 817 documents were retrieved and then 32 articles were selected for review and analysis using the PRISMA evaluation checklist. Data analysis was performed using Altheide method.Results: Less than 5% of aptitude search studies in Iran were SAS, and these studies do not provide a definition of SA or SAS. Most studies have equated scholastic aptitude with concepts such as intelligence (18%), desire, attitude, and interest (12%), superior talent (12%), creativity (6%), talent (5.5%), or academic achievement (5.5%), The instruments used to measure SA included a researcher-made questionnaire based on the Likert scale (28%), tests of academic achievement (10.5%), Gardner intelligence (10.5%), Holland inclination (10.5%), General talent tests (5%), use of course scores (5%), Woodcock-Johnson test (5%), or a combination of several psychological tests (10.5%). Studies in this field are aimed at investigating the effective factors (related factors) on SA (28%), designing a children's talent search center (22%), examining the psychometric properties and standardization of the talent search test (16%), development and standardization of tools for measuring SA (9%), SAS using fuzzy systems (9%), comparing academic aptitude of different groups (7%), or identifying important components and indicators in SA (9%), done.Conclusion: There is a serious imbalance in the study of different types of talent, so that most studies have addressed the issue of sports talent and SA has been neglected. Among the challenges in the field of SAS in Iran are: the lack of a clear and unified definition of SA and SAS in specialized and academic texts, the use of intelligence and creativity tests instead of SA tests, assuming talent, Intelligence, creativity, desire, attitude and academic achievement with SA, lack of a specific trustee for aptitude search, lack of a legal authority to approve the tests used for SAS, lack of standardization of translated SA search tests, lack of centers Standard and in accordance with scientific principles, lack of local tests in the field of SA, lack of monitoring of the activities of talent centers by legal authorities, lack of attention of the official Iranian education system to the issue of SA, lack of a valid official test center and test standardization Psychological problems in the country, the lack of a clear, objective and legal protocol on the characteristics of an SAS and child aptitude search center. Therefore, considering the importance of SAS and the issue of identifying and cultivating scholastic and elite aptitudes, this issue demands more attention from the educational and training authorities of the country.
خلاصه ماشینی:
Moher, Liberati, Tetzlaff, & Altman 25.
4th International Conference on New Research in Educational Sciences, Psychology and Social Studies of Iran, Tehran.