چکیده:
هدف: مسئلة این پژوهش بررسی رابطة بعضی از شاخصهای تقاضای آموزش عالی با شاخصهای اشتغال در دهة هشتاد (1390-1381) با هدف شناخت تقاضای آموزش عالی در ایران بود.
روش پژوهش: پژوهش از جهت روش از نوع تحلیل ثانویه با حوزة تحلیل اجتماعی محسوب میشود. به این منظور از دادههای آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و سرشماری نفوس و مسکن استفاده شد. واحد تحلیل استان است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بین شاخص میانگین تقاضا با میانگین بیکاری در استانهای کشور رابطهای مستقیم برقرار است. همچنین بررسی روند رشد نشان داد که بین نرخ رشد بیکاری با نرخ رشد تقاضا در استانهای کشور رابطهای مستقیم و بین نرخ رشد تقاضا با نرخ رشد مشارکت اقتصادی رابطهای معکوس برقرار است. در این پژوهش برای اولین بار شاخصی با عنوان تقاضای تأخیری (تکرار شرکت در کنکور) بررسی شد. یافتهها نشان داد که بین تقاضای تأخیری با شاخصهای اشتغال رابطهای معکوس قابل مشاهده است. به این معنی که هر چه بیکاری در استانها بیشتر بوده تکرار شرکت در کنکور (به ویژه برای زنان) بیشتر بوده و هر چه نرخ مشارکت اقتصادی بیشتر بوده، تکرار شرکت در کنکور کمتر شده است. مقایسه یافتهها نشان میدهد در دهة هشتاد نسبت شرکت کنندگان زن به مرد در مقایسه با سالهای قبل بیشتر شده که بخشی از آن به علت انصراف مردان بوده است.
نتیجهگیری: هدف اصلی پژوهش حاضر کمک به شناخت بیشتر تقاضای آموزش عالی در ایران بود. یافتههای پژوهش نشان دهندة ابعاد تازه ای از تقاضای آموزش عالی است و مؤید آن است که آزمون سراسری، فراتر از یک آزمون آموزشی، دارای ابعاد گسترده و عمیق اجتماعی و اقتصادی است. مباحث مطرح شده، لزوم انجام پژوهشهای بیشتر در این باره را یادآور میشود. از جنبة کاربردی نیز شناخت هر چه کاملتر این پدیده، شرط لازم برای کارآمدی هر نوع سیاستگذاری، قانون گذاری و برنامه ریزی در این زمینه است.
Objective: The problem of this research was to investigate the relationship between some indicators of higher education demand and employment indicators in the 1980s (1381-1390) with the aim of knowing the demand for higher education in Iran. Methods: In terms of method, the research is considered to be of the secondary analysis type with the field of social analysis. For this purpose, data from the national university entrance exam and the population and housing census were used. It is the analysis unit of the province. Results: The findings of the research show that there is a direct relationship between the average demand index and the average unemployment in the provinces of the country. Also, the analysis of the growth trend showed that there is a direct relationship between the growth rate of unemployment and the growth rate of demand in the provinces of the country, and there is an inverse relationship between the growth rate of demand and the growth rate of economic participation. In this research, for the first time, an index called delayed demand (repetition of entrance exams) was investigated. The findings showed that there is an inverse relationship between late demand and employment indicators. This means that the higher the unemployment in the provinces, the higher the repetition of participation in the entrance exam (especially for women) and the higher the rate of economic participation, the lower the repetition of the entrance examination. The comparison of the findings shows that in the eighties, the ratio of female to male participants increased compared to previous years, which was partly due to the withdrawal of men. Conclusion: The main goal of this research was to help to better understand the demand for higher education in Iran. The findings of the research show new dimensions of the demand for higher education and confirm that the national exam, beyond an educational exam, has broad and deep social and economic dimensions. The discussed issues remind us of the need to conduct more research in this regard. From the practical point of view, knowing this phenomenon as fully as possible is a necessary condition for the efficiency of any kindof policy, legislation and planning in this field.
خلاصه ماشینی:
به راستي انگيزة يک ميليون و اندي متقاضي براي ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي چيست و چه زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آنها را راهي دانشگاه ميکند؟ به بيان ديگر جنس تقاضاي آموزش عالي در ايران چيست ؟ اين موضوع از ابعاد مختلف قابل بررسي است و در ذيل آن صدها پرسش مطرح است که هر يک پژوهشي مستقل ميطلبد.
به دنبال افزايش ارزش اجتماعي آموزش عالي، تلاش افراد براي تصاحب مدارک دانشگاهي به عنوان مدرکي بسيار مهم در بازار کار نيز افزايش 1 -Massification 2 -Chaney 3 -Scott 4 -Stehr 5 -Castells 6 -Bohme 7 -Sadlak 8 -Martin 9 -Arimoto 10 -Bender ١١ - براي اصطلاح (mass higher education) از معادل هاي مختلفي استفاده شده است ، اما در اين گزارش ، به لحاظ رسايي، از معادل آموزش عالي همگاني استفاده شده است .
تاپر و پالفريمن (٢٠٠٥) در جمع بندي از مطالعات انجام شده دربارة تقاضاي آموزش عالي در چند کشور اروپايي و امريکا دريافتند که عوامل مؤثر بر اين فرايند را ميتوان در چهار متغير اصلي خلاصه کرد: الف - فراهم بودن متقاضيان ب - در دسترس بودن مؤسسات آموزش عالي ج - فشارهاي سياسي و اقتصادي مسائل اجتماعي د- محيط فرهنگي به گفتۀ اين محققان متغير آخر با تغذيۀ ساير متغيرها، زمينه اي را فراهم ميکند که افراد سبک زندگي خود را تعيين ميکنند.
آمارهاي مورد استفاده در متن اصلي پژوهش که مقاله حاضر از آن استخراج شده با عنوان "تحليل اجتماعي تقاضاي ورود به آموزش عالي در استان هاي کشور بر اساس آمارهاي آزمون سراسري ورود به دانشگاه ها و سرشماري نفوس و مسکن ، طي دهۀ هشتاد" در دفتر اين مجله و همچنين مرکز تحقيقات سازمان سنجش موجود است .