چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی پیشبایستها، تسهیلکنندهها و موانع مشارکت فعال دانشگاهی دانشجویان در آموزش عالی کشاورزی ایران بود.روش پژوهش: این پژوهش دارای رویکرد کیفی بوده که به روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در این مطالعه شامل 16 مدیر دانشگاهی و عضو هیئت علمی و 22 دانشجوی سالهای سوم و چهارم مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و دانشکده کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه گنبدکاووس بودند که براساس نمونهگیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها براساس راهبرد هفتمرحلهای کلایزی انجام شد.یافتهها: تحلیل یادداشتهای حاصل از مصاحبه به شناسایی 182 گزاره مفهومی منجر شد. یافتهها مشتمل بر شش فرامضمون مربوط به پیشبایستهای مشارکت فعال شامل خطمشیگذاری دانشجومحور، امکانات فیزیکی، نظارت و مدیریت کارآمد، ویژگیهای فردی، شهروندی فعال و فرهنگسازی؛ شش فرامضمون مربوط به تسهیلکنندهها شامل سیستم مالی، سیستم اجرایی پویا، عوامل شناختی، نظام ارزیابی، نظام اطلاعات و ارتباطات؛ و پنج فرامضمون مربوط به موانع مشارکت فعال دانشجویان شامل موانع فردی، ساختاری/آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: براساس نتایج، الگوی مبتنی بر پیشبایستها، تسهیلکنندهها و موانع مشارکت فعال دانشجویان در دانشگاه میتواند راهگشای برنامهریزان دانشگاه در جهت جلب مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیتهای دانشگاهی باشد تا از این طریق در جهت فراهمسازی پیشبایستها، افزایش تسهیلکنندهها و رفع موانع موجود گامهای صحیح، سریع، نظاممند و در عین حال بدون شتابزدگی برداشته شود.
Objective: The aim of this study was to identify the prerequisites, facilitators and barriers to academic engagement of students in Iranian agricultural higher education.Methods: This research has a qualitative approach that was carried out by phenomenological method. Participants in this study included 16 university administrators and faculty members and 22 third and fourth undergraduate students from the Campus of Agriculture and Natural Resources at the University of Tehran, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources and the College of Agriculture and Natural Resources of Gonbad Kavous University which have been selected based on purposive sampling with maximum diversity. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview and the data analysis was performed based on Colaizzi’s seven-step method.Results: By analyzing the interview notes, 182 conceptual propositions were identified. Findings include six main themes related to the prerequisites for student engagement, including student-centered policy-making equipments, efficient supervision and management, personal characteristics, active citizenship, and culture- promotion; Six main themes related to facilitators including financial system, dynamic executive system, cognitive factors, evaluation system, information system and communication; And five main themes related to barriers, including individual, structural / educational, cultural, social, and economic barriers, were categorized.Conclusion: According to the results the model based on prerequisites, facilitators and barriers for student engagement in the university can pave the way for university planners to take the right, fast, systematic and also without haste steps to in order to provide prerequisites, increase of facilitators and remove existing obstacles.
خلاصه ماشینی:
مشارکت منفعلانه بيانگر آن است که دانشجويان نه در فعاليت هاي کلاسي شرکت ميکنند و نه علاقه اي به يادگيري دارند يعني مقاومت 1 Kelly&Amburgey 2 Snell & Dean 3 Liao 4 Huang 5 Dasari and Tani 6 Astin 7 Kettler ميکنند که در دنياي خود باقي بمانند و اين خطري جدي براي آموزش عالي تلقي ميشود (بريسون و هاند١، ٢٠٠٧).
دانشگاه محيطي است که زمينه و امکانات يادگيري را براي دانشجويان فراهم ميکند و منجربه ايجاد يادگيري در آنان ميشود، اما 1 Bryson & Hand 2 John Dewey 3 Lawrence & Vimala 4 Vygotsky 5 Alsharar 6 Kuh et al 7 Wang et al مسئوليت يادگيري بيشتر بر عهده خود دانشجو است .
همانطور که گفته شد يکي از چالش هاي مهم استادان در کلاس درس ، متمرکز کردن توجه دانشجويان به موضوعات 1 Krause & Coates 2 Kuh 3 Christenson 4 Mann 5 Fredricks 6 Chapman 7 Teoha 8 Fredricks 9 Appleton 10 Ashwin & McVitty 11 Trowler 12 Nixon, & Williams تدريس و کمک به يادگيري آنان است و از عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان ، مشارکت فعال آنان در فعاليت هاي دانشگاهي است .