چکیده:
در بازاریابی مصرفکننده، برندها نقطه اساسی تمایز میان عرضههای رقبا هستند. هرقدر بازارها پیچیدهتر و پرمخاطرهتر شوند، نیروهای محرک نام و نشان تجاری نیز پیچیدهتر و از اهمیت بیشتری برخوردار میشوند و در موقعیت شرکتها نقشی اساسی ایفا میکنند. ارتباط سیاسی از طریق دسترسی آسان به منابع خارجی و قراردادهای مبتنی بر روابط، منابع ارزشمندی برای شرکت فراهم میکند و بر تصمیمهای سرمایه گذاری اثر میگذارد. از سویی، ارتباطات سیاسی میتواند به کاهش مشکلات ناشی از محدودیتهای مالی کمک کند و سرمایه لازم را برای فعالیتهای سرمایه گذاری شرکت فراهم کند. با وجود این، دسترسی به سرمایه خارجی زیاد از طریق ارتباطات سیاسی، شرکت را به سرمایه گذاریهای پایین تر از حد بهینه تشویق میکند از این رو هدف تحقیق بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر ارزش برند شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1395 تا 1399 با نمونه مشتمل بر 144 شرکت پرداخته شد که نتایج تحقیق نشان داد بین ارتباطات سیاسی و ارزش برند شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری و مستقیمی وجود دارد و با افزایش ارتباطات سیاسی، ارزش برند شرکت نیز افزایش پیدا میکند.
In consumer marketing, brands are the main point of differentiation between competitors' offerings. As the markets become more complex and risky, the driving forces of the brand name and logo become more complex and more important and play a fundamental role in the position of the companies. Political communication provides valuable resources for the company through easy access to external sources and relationship-based contracts and influences investment decisions. To provide the company. Despite this, access to a lot of foreign capital through political connections encourages the company to invest below the optimal level, hence the purpose of the research is to investigate the effect of political connections on the brand value of companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 was studied with a sample of 144 companies, and the research results showed that there is a significant and direct relationship between political connections and the brand value of companies listed in the Tehran Stock Exchange, and with the increase in political connections, the company's brand value also increases.
خلاصه ماشینی:
در ادبيات موجود مستند شده است که ارتباط سياسي از طريق دسترسي آسان بـه منـابع خارجي و قراردادهاي مبتني بر روابط ، منابع ارزشمندي براي شرکت فـراهم مـيکنـد و بـر تصميم هاي سرمايه گذاري اثر ميگذارد.
وضع قوانين و مقررات خاص ، انتصاب سياستمداران در جايگاه و نقش هاي اجرايي کليدي شرکت ها ، و همچنين تلاش در راستاي حفظ مالکيت شـرکت هايي که حتي در راستاي فرآيند خصوصي سازي، ظاهرا به بخش خصوصـي واگـذار شـده اند، اما از نظر محتوايي مالکيت آنها در اختيار دولت است ، از جمله اين راهکارهـا اسـت ( صادقي شاهداني و همکاران ، ١٣٨٨ ).
Boubakri et all 247 همچنين ، در شرکت هاي دولتي ، نظارت دقيقي بر مديران وجود نـدارد ، زيـرا يـک مالک انفرادي و خصوصي که از انگيزه لازم براي نظارت بـر رفتـار مـديران شـرکت هـاي دولتي برخوردار باشد وجود ندارد ، که اين موضوع منجر به ساختارهاي انگيزشي ضـعيف و در نتيجه ناکارايي عملکرد شرکت مي شود ( بوبکري و همکاران ، ٢٠١٢).
فرضيه هاي پژوهش بصورت زير قابل بيان است : بين ارتباطات سياسي و ارزش برند شرکت هاي پذيرفتـه شـده در بـورس اوراق بهـادار تهران رابطه معنادار وجود دارد.
بررسي آزمون فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : ارتباطات سياسي بر ارزش برند شرکت هاي پذيرفته شده در بـورس اوراق بهادار تهران تأثير معناداري دارد.
بـا توجـه بـه نتايج آزمون فرضيه ، متغير ارتباطات سياسي با توجه به اينکه سطح معنـاداري آن کمتـر از ٥ درصد است ، که نشان دهنده رابطه معنادار با ارزش برنـد شـرکت اسـت .