چکیده:
رقابت در بازار محصولات میتواند باعث افزایش یا کاهش مشکلات نمایندگی و تحریف گزارشگری مالی شود؛ همچنین میتواند اثراتی بر انگیزه مدیران در خصوص دست کاری سود یا مدیریت سودهای گزارش شده ، داشته باشد. هدف این تحقیق تاثیر مالکیت مدیریتی بر رابطه میان تمرکز مشتری و مدیریت سود میباشد. روش آزمون فرضیه پژوهش مدل رگرسیون چند متغیره در مجموعه داده های ترکیبی است جامعه آماری پژوهش ، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک ، ١٤٢ شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ی زمانی ٩ ساله بین سال های ١٣٩١ تا ١٣٩٩ مورد تحقیق قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات ، کتابخانه ای بوده و داده های مربوط برای اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورت های مالی شرکت ها جمع آوریشده و سپس برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار ایویوز استفاده شده است . نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد بین تمرکز مشتری و مدیریت سود رابطه منفی و معنی داری وجود دارد و مالکیت مدیریت بر رابطه بین تمرکز مشتری و مدیریت سود تاثیر گذار است .
Competition in the product market can increase or decrease agency problems and distort financial reporting; It can also have an effect on managers' motivation to manipulate earnings or manage reported earnings. The purpose of this study is to investigate the effect of managerial ownership on the relationship between customer concentration and earning management. The statistical population of the study is all companies listed on the Tehran Stock Exchange and using the systematic elimination sampling method, 142 companies were selected as the sample of the research in an 8-year period between 2012 and 2020. The method used to collect information is a library and the relevant data for measuring variables were collected from Codal website and companies' financial statements and then Eviews software was used to test the research hypotheses. The results of testing the research hypotheses showed that there is a negative and significant relationship between customer Concentration and Earning management and management ownership affects the relationship between customer Concentration and Earning management.
خلاصه ماشینی:
روش آزمون فرضيه پژوهش مدل رگرسيون چند متغيره در مجموعه داده هاي ترکيبي است جامعه آماري پژوهش ، کليه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گيري حذف سيستماتيک ، ١٤٢ شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ي زماني ٩ ساله بين سال هاي ١٣٩١ تا ١٣٩٩ مورد تحقيق قرار گرفتند.
به طور خاص ، ميزان مديريت سود توسط مديران بستگي به اين دارد که چگونه رقابت صنعت که معمولا توسط شاخص هاي تمرکز بازار اندازه گيري ميشود، انگيزه آنها را براي انجام چنين فعاليت هايي تحت تأثير قرار خواهد داد.
مطابق اين تحقيقات رقابت در بازار محصولات ميتواند باعث افزايش يا کاهش مشکلات نمايندگي و تحريف گزارشگري مالي شود؛ همچنين ميتواند اثراتي بر انگيزه مديران در خصوص دست کاري سود يا مديريت سودهاي گزارش شده ، داشته باشد؛ بنابراين از منظر تئوريهاي مختلفي رابطه ميان تمرکز بازار صنعت و مديريت سود مورد بررسي قرار گرفته است .
85 در اين تحقيق به بررسي تأثير مالکيت مديريتي بر رابطه ميان تمرکز مشتري و مديريت سود بر اساس داده هاي ١٤٢ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زماني ١٣٩١-١٣٩٩ پرداخته شد.