چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی جامعه شناختی صفحات طنز اینستاگرامی می پردازد به دنبال پاسا، باه ایان
سوال اس پس های اینستاگرامی طنز حاوی چه پیام های هساتند؟ ایان پیام هاا در شابکه اجتمااعی
اینستاگرام چگونه بیان می شود؟ پژوهش حاضر به دلیش بررسی در محتوای پسا های اینساتاگرامی از
روش تحلیش محتوای کیفی بهره گرفته اس . نتایج این پژوهش نشان می دهد که در دهه اخیار شااهد
افزایش کاربرد اشکال مختلف شوخ طبعی نظیر طنز تصویر محور در فمای مجاازی و باه طور اخا در
شبکه اجتماعی اینستاگرام هستیم. به طورکلی نتایج این پژوهش نشان می دهد قابلی و توانایی شابکه
اجتماعی اینستاگرام موجب شده شکلی جدیدی از روابط صاحبان صفحات اینستاگرامی و کاربران طنز
ایجاد شود، چراکه صاحبان صفحه مجازی با گذاشتن پس حاوی طنز علاوه بار سارگرمی نگرش هاای
اجتماعی و انتقادی خود را بیان می کنند و از سوی دیگر این امکان نیز بارای مخاطباان ایان صافحات
وجود دارد که با گذاشتن کامن و پیام )به صورت نوشته و شکلک( احساسات درونی خود را نساب باه
موضوع مطروحه به راحتی بیان کنند.
The present study examines the sociology of Instagram humor pages. It seeks to answer
the question: What messages do humorous Instagram posts contain? How are these
messages expressed on the Instagram social network? The present study has used the
method of qualitative content analysis due to the study of the content of Instagram posts.
The results of this study show that in the last decade we are witnessing an increase in the
use of various forms of humor such as image-based humor in cyberspace and especially in
the social network Instagram. In general, the results of this study show that the capability
of Instagram social network has created a new form of relationship between Instagram
page owners and humor users, because virtual page owners express their social and critical
attitudes by posting humorous content in addition to entertainment. On the other hand, it is
possible for the audience of these pages to easily express their inner feelings towards the
subject by leaving comments and messages (in writing and emoticons).
خلاصه ماشینی:
به طورکلي نتايج اين پژوهش نشان مي دهد قابليت و توانايي شـبکه اجتماعي اينستاگرام موجب شده شکلي جديدي از روابط صاحبان صفحات اينستاگرامي و کاربران طنز ايجاد شود، چراکه صاحبان صفحه مجازي با گذاشتن پست حاوي طنز علاوه بـر سـرگرمي نگرش هـاي اجتماعي و انتقادي خود را بيان مي کنند و از سوي ديگر اين امکان نيز بـراي مخاطبـان ايـن صـفحات وجود دارد که با گذاشتن کامنت و پيام (به صورت نوشته و شکلک ) احساسات دروني خود را نسـبت بـه موضوع مطروحه به راحتي بيان کنند .
com@parniya٦٤١ مقدمه در دهه هاي اخير با توجه به پيشرفت فناوري و شکل گيري فضاي مجازي ، شاهد افزايش کاربرد اشکال مختلف شوخي در شبکه هاي مختلف اجتماعي نظير اينستاگرام هستيم که مناسبات متفاوتي از روابـط گروه هاي اجتماعي را در معرض ديد مخاطبان مي گـذارد کـه از ايـن منظـر بررسـي آن امـري مهـم و ضروري است چراکه از منظر جامعه شناختي ، جوکها علاوه بر بذله گويي و نشاط روح و ذهن به عنـوان يکي از ابزارهاي شناخت مسائل اجتماعي محسوب مي شوند، به طـوري کـه در محتـواي خـود شـامل بسياري از واکنش هاي اجتماعي ، احساسي ، عقيدتي و نگرشي مختلف هستند.
با توجه به آنچه گفته شد؛ مقاله حاضر مي کوشد بـه ايـن سـؤالات پاسـخ دهـد؟ پست هاي اينستاگرامي طنز حاوي چه پيام هاي هستند؟ ايـن پيام هـا در شـبکه اجتمـاعي اينسـتاگرام چگونه بيان مي شود؟ مطالعات پيشين هر تحقيق علمي بايد با آگاهي و مرور تحقيقات پيشين انجام گيرد تا محقق با شناخت نتايج و يافتـه - هاي اين تحقيقات آگاهي خود را تعريف و ابعاد آن را مشخص کند (کيـوي و کـامپنهود١، ١٣٧٨: ٣٦).