چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و واکاوی کیفیت آموزش مجازی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان آیت اله کمالوند خرم آباد بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آیت اله کمالوند خرم آباد بود که تعداد ۱۷ نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شد. دادههای استخراج شده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با استفاده از روش کد گذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که متناسب نبودن محتوا با شرایط فضای مجازی، نحوه تدریس اساتید، نبود فعالیت و تلاش و نشاط دانشجویان، کیفیت پایین تدریس اساتید و انگیزه کم دانشجویان؛ محدود بودن مشارکت و همکاری، پایین بودن سرعت اینترنت و مشکلات مربوط به سامانه، عدم ارتباط چشمی و تعامل بین اساتید و دانشجویان در کیفیت آموزش مجازی نقش دارند. راهکارها برای اصلاح مشکلات آموزشی فضای مجازی شامل: افزایش کیفیت آموزش، ارتقاء و بهبود سامانه آموزشی و تقویت سرورها، برگزاری کلاسها در تایم بیان شد. یافته های حاصل از پژوهش میتواند جزء برنامههای اصلاحی دانشگاه فرهنگیان جهت رفع مشکلات آموزش مجازی قرار گیرد.
The aim of this study was to identify and analyze the quality of virtual education of students studying at Ayatollah Kamalvand Farhangian University in Khorramabad. The statistical population of the study included students of Farhangian University of Ayatollah Kamalvand in Khorramabad. 17 people were selected as the research sample using purposive sampling and theoretical saturation. Data extracted from semi-structured interviews were analyzed using coding method and extracting main and sub-themes. Findings from the study showed that the content is not appropriate to the conditions of cyberspace how teather teach, lack of student activity and efort, low quality teaching of professors and motivation of students, limited participation and cooperation, low internet speed and system related problems, lack of eye contact and interaction between professors and students play a role in the quality of virtual education. Solution to correct cyberspace educational problems include: increase the quality of education, upgrading and improving the training system and strengthening the servers,classes were held in time. Findings from the research can be part of Farhangian University correctional programs to eliminate students' anxious thoughts.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد که متناسب نبودن محتوا با شرايط فضاي مجازي، نحوه تدريس اساتيد، نبود فعاليت و تلاش و نشاط دانشجويان ، کيفيت پايين تدريس اساتيد و انگيزه کم دانشجويان ؛ محدود بودن مشارکت و همکاري، پايين بودن سرعت اينترنت و مشکلات مربوط به سامانه ، عدم ارتباط چشمي و تعامل بين اساتيد و دانشجويان در کيفيت آموزش مجازي نقش دارند.
بر اساس نتايج تحليل مصاحبه هاي به دست آمده از دانشجويان در ارتباط با کيفيت محتواي تدريس شده توسط اساتيد در فضاي مجازي نتايج بدست آمده شامل سه کد محوري متناسب نبودن محتوا با شرايط فضاي مجازي، نحوه تدريس اساتيد، مشکلات فضاي مجازي بود در جدول ١، شاخص هاي بيانگر هر يک از اين عوامل ارائه شده اند: جدول ١.
در ارتباط با سوال دوم پژوهش تحت عنوان عوامل موثر بر تلاش و فعاليت دانشجويان دانشگاه فرهنگيان در فضاي مجازي نتايج حاصل از مصاحبه نشان داد که مشکلات فضاي مجازي، کيفيت تدريس اساتيد و انگيزه دانشجويان بيشترين تاثير را بر کيفيت آموزش مجازي دارند، مشکلات فضاي مجازي از جمله ؛ اشکالات در سايت و اينترنت ، کسل کننده بودن فضاي مجازي، مشکلات مربوط به سامانه آموزشي LMS و...
urVey on Satisfaction from Quality of Passed Educational Course from Last Year Studentsˌ PerspectiVe of Hamadan UniVersity of Medical Sciences.