چکیده:
امروزه حملونقل بهعنوان یکی از مهمترین عناصر ساختاری بر توسعه شهرها اثرگذار بوده و متقابلا از آن تاثیر میپذیرد و عدم توجه به سیستم حملونقل مناسب در بسیاری از شهرها به ویژه در کشورهای درحال توسعه چشم انداز ناپایداری را برای این شهرها رقم زده است. توسعه شهری در اکثر شهرهای ایران و از جمله شهر زنجان ناشی از مدیریت و برنامهریزی شهری نابخردانه روندی را طی میکند که برآیند آن چیزی جز ناپایداری حیات این شهرها نخواهد بود. بنابراین بایستگی پژوهش در زمینه بکارگیری رویکرد توسعه حملونقل محور در شهرهای ایران بیشازپیش مطرح شده است. براین اساس پژوهش حاضر با ماهیت کاربردی و روش توصیفی - تحلیلی با هدف بررسی امکانسنجی توسعه حملونقل محور (TOD) در نواحی شهر زنجان انجام شده است. پس از بررسی ادبیات جهانی موضوع، استخراج اصول TOD، انجام مطالعات میدانی و اسناد و نقشههای به-دست آمده ویژگیهای محدوده مورد مطالعه شناسایی شد و سپس با توجه به اصول TOD و ویژگیهای محدوده مورد مطالعه، 4 معیار و 16 زیرمعیار به عنوان معیارهای پژوهش در جهت ارزیابی قابلیت نواحی شهر زنجان برای توسعه حملونقل محور انتخاب شد و پس از تهیه پرسشنامه از متخصصان و مدیران شهری خواسته شد تا براساس مقایسه زوجی اولویتها را مشخص سازند. نتایج حاصل از تلفیق معیارها و زیرمعیارها و اولویت بندی به روش AHP نشان میدهد که معیار حملونقل و ترافیک و معیار کالبدی از جمله معیارهای با اهمیت بالا در ارزیابی قابلیت نواحی شهر زنجان برای توسعه حملونقل محور هستند و درنهایت امکانسنجی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی در نرم افزار ArcGIS انجام شد و یافتهها حاکی از آن است که نواحی 1-3، 2-3، ۱-۲، 4-4 نسبت به سایر نواحی قابلیت بالایی در راستای توسعه حملونقل محور برخوردار میباشند، که پیشنهاد میشود به عنوان نواحی پایلوت برای اجرای توسعه حملونقل محور در شهر زنجان مورد توجه قرار گیرند.
Today, transportation as one of the most important structural elements affects the
development of cities and is reciprocally affected by it, and the lack of attention
to the appropriate transportation system in many cities, especially in developing
countries, the prospect of instability. Has figured for these cities. Urban
development in most cities of Iran, including the city of Zanjan due to
unreasonable urban management and planning, is going through a process that
will result in nothing but the instability of life in these cities. Therefore, the need
for research on the application of transportation-oriented development approach
in Iranian cities has been raised more than ever. Therefore, the present study has
been carried out with an applied nature and descriptive-analytical method with
the aim of investigating the feasibility of transportation-based development
(TOD) in Zanjan. After reviewing the world literature, extracting the principles
of TOD, conducting field studies and documents and maps obtained, the
characteristics of the study area were identified and then according to the
principles of TOD and the characteristics of the study area, 4 criteria and 16 subcriteria
as The research criteria were selected to evaluate the capability of Zanjan
city areas for transportation-oriented development, and after preparing a
questionnaire, experts and city managers were asked to identify priorities based
on pairwise comparisons. The results of combining criteria and sub-criteria and
prioritization by AHP method show that transportation and traffic criteria and
physical criteria are among the criteria of high importance in assessing the ability
of Zanjan city areas to develop transportation-oriented and finally feasibility
using the process Hierarchical analysis was performed in ArcGIS software and
the findings indicate that areas 3-1, 3-2, 2-1, 4-4 have a high capability in terms
of transport-oriented development compared to other areas. It is suggested that
they be considered as pilot areas for the implementation of transportationoriented
development in the city of Zanjan.